RMC
Laatste Nieuws
Rogger serie
Specificaties
Renovatie
Archief
Vragen
Sponsors
(Ver)koop
Logbrieven
Links
E-mail

De instrumenten, inclusief een LCD-scherm en een PC-processor,  worden in de toekomst geplaatst in een teakhouten bak boven de ramen.

Een stuurautomaat met een losse handbediening (en verlengkabel) maakt het mogelijk om te sturen vanuit elke plek in en op het schip.

Een boegschroef is handig, maar niet noodzakelijk.

Een barometer met grafische trend-weergave is aan te bevelen.

Beveiliging is eenvoudig aan te brengen.

De importeur heeft het fornuis opnieuw gecontroleerd.

Het is altijd verstandig een manometer op te nemen in het gascircuit, zeker als het een ouder schip betreft.
NB. Het is aan te bevelen elke 3 jaar de gasslang te vernieuwen.

Door de doucheslang te verlengen kan ook buiten gedouched worden en de boot schoon gespoten worden of van zoutaanslag ontdaan.

 

 

De twee serie/parallel accu's zijn voorin geplaatst naast de tunnel van de boegschroef.

Twee service-accu's en een startaccu van elk 110Ah kunnen zeevast worden geplaatst in de standaard accubak. Alle bedrading tussen accu's, dynamo, startmotor en zekeringskasten is vernieuwd en op orde gebracht (denk aan de juiste diameter van het koperdraad).

Plek voldoende in het stuurhuis voor een flinke acculader.

Een accu-capaciteitmeter geeft continue de status van de service-accu's weer. Ook kan voor elke apparaat het stroomverbruik worden gemeten.

Vetus ankerlier intern regelmatig van vet voorzien. Handleiding bij leverancier verkrijgbaar.

De rand van de toiletpot ligt op gelijke hoogte van het waterniveau buiten: hierdoor kan een gevaarlijke situatie ontstaan. Als vergeten wordt de buitenboordkranen van het toilet af te sluiten (we worden toch ouder?) kan buitenwater in het schip komen. Dit is gemakkelijk te verhelpen door beide slangen te verlengen met speciale plastic bochten die door Vetus geleverd worden. Het geheel is weggewerkt in het kastje naast het toilet.

Om waterslag te voorkomen en de wierpot gemakkelijker schoon te kunnen maken, is het verstandig en handig om de wierpot zo hoog mogelijk achter de motor te plaatsten.
Tevens is het oude asbestband om de uitlaat vervangen door hittebestendig band (zie witte bocht) dat geen gezondheidsrisico's met zich mee brengt.
In het Archief staan verder twee adviezen over de keerkoppeling

Waterslag kan ontstaan als de motor bij het afzetten gaat hevelen. Om dit te voorkomen is een ontluchter op de motor Perkins 4.236 geplaatst. Verwijder een kleine deel van de koperen waterdoorvoer op de voorzijde van de motor en monteer ertussen twee rubberen 'radiator'-bochten (te koop bij een autoshop) met de ontluchter (te koop bij Vetus).

Het vervangen van de motorrubbers geeft een enorme verbetering in rustiger en stiller lopen van de motor.

De vetpot is vergroot, waardoor minder vaak gevuld moet worden en het aandraaien minder kracht kost.

Na 23 jaar werd speling op het buitenlager geconstateerd, alhoewel de galan nog niet lekte. De gehele schroefas (met de twee bijbehorende lagers) is vernieuwd.
Twee slangen zijn te zien van de handpomp en de automatische bilgepomp.

Als er meer instrumenten komen, kan overwogen worden het instrumentenpaneel opnieuw te laten maken.

Bij een winterkleed is o.a. belangrijk de vorm, de sterkte en zwaarte van het doek, wel of geen staande mast, schavielproblematiek, ventilatie, etc.
Meer informatie bij de 'havenmeester'.

Goed opbokken is belangrijk en verschilt van schip tot schip.
Rogger-eigenaren wordt aanbevolen hierover contact opnemen met de club.

Ons Amerikaanse lid maakt de RMC attent op een zwakke plek in zijn Rogger FD3, die tot ernstige gevolgen kan leiden:
"Gedurende de huidige renovaties heb ik ontdekt dat de stalen plaat onder de achterpunt van het dek, waar ook de bakstag aan vastzit, bij mij bijna volledig weggevreten was. Waarschijnlijk door elektrolyse met de roestvrij stalen bouten en stag. Ik heb een roestvrij stalen vervangstuk laten maken dat er ongeveer uitziet als een boomerang. Nu zit het allemaal weer stevig."

Flexibele watertank

De vaste watertank bestaat uit twee compartimenten gescheiden door een schot waarop de maststeun staat. Beide compartimenten zijn te bereiken door een mangat. Het grootste compartiment is achter de maststeun en in twee stukken verdeeld door een anti-slingerschot. In het achterste compartiment is plaats voor een flexibele watertank van b.v. Plastimo. Deze tank heeft een inhoud van 200 l en meet 175 cm bij 70 cm. De in de watertank aanwezige slang is aan te sluiten om de uitlaat van de flexibele tank.De huiddoorvoer van de watertank heeft de Vier Winden verwijderd en de opening vergroot, zodat de slang die op de inlaat van de flexibele tank moet worden aangesloten,  er door heen kan. Deze slang gaat dan weer naar de bestaande dekdoorvoer.Het antislingerschot is half verwijderd en de bodem 25 cm opgevuld met piepschuim, zodat de watertank daarop kan rusten en niet in de "kieldoos" zakt.

Hellingshoeken Perkins 4.236

Antwoord van importeur Kemper en van Twist:

"De Perkins 4.236 kan opgesteld worden onder een hellingshoek van 17 graden (achterzijde omlaag). De motor is dusdanig geconstrueerd dat deze zonder problemen kan werken tussen 0 en 20 graden. Perkins adviseert om de motor dusdanig te installeren dat deze 3 graden (achterzijde omlaag) staat opgesteld.
Ook de hellingshoek zijdelings wordt door Perkins aangegeven als 25 graden continue, maximaal 30 graden en 35 graden kortstondig."