RMC
Laatste Nieuws
Rogger serie
Specificaties
Renovatie
Archief
Vragen
Sponsors
(Ver)koop
Logbrieven
Links
E-mail

Renovatie Exterieur

De witte romp en de geelbeige opbouw zijn overgespoten met de
 2-componenten-verf Sikkens Hi-Wave in de kleuren 'racing green' en 'gebroken wit', waardoor optisch de verhouding romp/opbouw verbeterd is. 

Oude Treadmaster verwijderen en nieuwe aanbrengen: zie beschrijving in het Archief.

Beslag opnieuw verchromen, behalve de aluminium klampen: chroom houdt hier niet op.

Gebo luiken geheel demonteren, craquelé ramen vervangen, rubbers vervangen (alle nog bij Boomsma verkrijgbaar) en geheel weer demonteren. Naar wens luik met open zijde naar voren (= windhappen) of naar achteren (= spatwater) plaatsen.

Reddingsvlot kan met enige kennis zelf gecontroleerd worden. Stevig bevestigen op dek noodzakelijk. Eén van de leden heeft een fraai, laag RVS-frame ontworpen voor vlot tussen stuurhuis en mastvoet. 

Standaard houten kralen in zeerailing om haken en schavielen van voorzeil(en) te voorkomen.

Standaard plastic kegels monteren in doorgang zeerailing om haken van korte broekspijpen re voorkomen.

De nieuwe mast van Neutmast/Middelharnis is een halve meter korter gemaakt om met staande mast bruggen met standaard hoogte van 12,90 m te passeren.
De zeilvoering aan de voorzijde is gewijzigd
in één grote rolgenua (35 m2) i.p.v. twee voorzeilen: zeiltechnisch minder goed, maar eenvoudiger in gebruik.
Tevens de techniek in de mast logisch ordenen.  

Strijkwant aanbrengen met spinnakerboom en hulplijnen.

Extra draden uit mast leiden door flexibele pijp, die met slangenklemmen is vastgezet op pijp-beslag aan mast en pijpdoorvoer op dek (NB. dek is ca. 9 cm dik !).
Denk aan 'zwanenhals'-bocht in draden binnen in de mast om lekwater door flexibele pijp via draden in de mast, te voorkomen. 

Aan te bevelen: derde rif aanbrengen om rollen tijdens motorvaart sterk te verminderen. Top steunzeil reikt tot zaling

Noodroer altijd geplaatst om vaker buiten te sturen. Indien niet in gebruik: helmhout met lijntje aan achterstag bevestigen. Helmhout uitvoeren met joystick voor beter zicht langs stuurhuis.

.Grootschoot-voering is gewijzigd in één-puntsbevestiging met snelsluiting, zodat bij Man-Over-Boord-situatie giek snel kan worden ingezet als takel.

Als zeilvoering standaard bestaat uit één voorzeil, kan derde en vierde lier op kuiprand verwijderd worden. Hiervoor in de plaats is zitje gemonteerd om beter langs stuurhuis te kunnen kijken. Gaten zijn aangebracht voor glas en (bier)fles

Als zeilvoering bestaat uit één groot voorstel is het beter grotere lieren te installeren.

De kuiptafel hangt met twee speciale haken in het bijhorende beslag op het achterschot en steunt aan de voorzijde in een gleuf op het neergeklapte helmhout. De breedte van de tafel is bepaald door de breedte van de wand naast de deur in het vooronder, waar het tafelblad wordt opgeborgen

Een kleine buitenboordmotor past precies onder de kuipzittingvan het noodroer. De motor wordt opgehangen aan een speciaal gemaakte beugel; in de vloer moet een klein ruimte worden gezaagd.

Om snel te switchen tussen de hydraulische binnenbesturing en de directe, mechanische buitenbesturing (noodroer/helmhout) is de draaikraan in de bakkist vervangen door een snelsluitkraan in de kuip.

Voor het verven cq spuiten van de kuip is de oude kit verwijderd uit de naden tussen het hout en het polyester. Na het spuiten zijn de naden weer opgevulde met zwarte Sikaflex-kit. Door afplakband aan beide zijden van de naad te gebruiken en de overtollige kit af te strijken met een in zeepsop gedoopte vinger, is een fraai ogende, strakke, zwarte afscheiding te verkrijgen.

Eén van de leden heeft een fraai blokrooster gemaakt om de (gevaarlijke) geul in de kuipvloer op te vullen. 

Zonder de capaciteit van de kuipafvoergaten te beperken, worden RVS gootsteenzeefjes op de openingen gelegd, waardoor kleine voorwerpen niet in de gaten kunnen verdwijnen.

De toegangsdeuren van het stuurhuis zijn extra verstevigd door dubbelen van de houten panelen en het aanbrengen van een zware RVS-strip met hangsloten dwars over de deuren.

Om water van regen en buisen in de dieseltanks te vermijden is het verstandig om altijd na het dieseltanken de schroefdraad van de doppen van de dieselvulopeningen te voorzien van vaseline en ze daarna aan te draaien.  

De bouten (M8) van de rompdek-verbinding om de paar jaar aandraaien. Mocht een bout doldraaien in de onderliggende metalen strip, het schroefgat opruimen met tap M10 en een nieuwe bout M10 (kwaliteit A4) aanbrengen.

 

Mocht de dekromp-verbinding ergens lekken, worden één of meer gaten in het bovenste vlak  geboord, het gat en de ruimte eronder opgevuld met kit en daarna afgewerkt met epoxy en verf.

Als in de onderrand van het houten stuurhuis (met polyester afwerklaag) ewen rotte plek zit, is het verstandig meteen rondom een reep hout van ca. 5 cm te verwijderen, de polyester afwerklaag te verwijderen, een nieuwe reep aan te brengen, het geheel goed te verlijmen en vast te schroeven op de polyester onderbouw en daarna het geheel glad af te werken.

Gebo-ramen in stuurhuis kunnen volledig worden gedemonteerd. Alle rubbers zijn nog steeds verkrijgbaar bij Boomsma.

Ook deze Gebo-ramen zijn volledig te demonteren en alle rubbers nog steeds verkrijgbaar. Verwissel zo nodig het raampje van toilet en keuken om geen water van het bakdek door het geopende raam naar binnen te krijgen.

De firma Rafa te Leusden heeft de ramen gemaakt voor de eerste drie Roggers. Nu hebben ze een regenruitje gemaakt voor het schuifraam midden-voor in het stuurhuis. In een bepaalde stand kan het schuifraam altijd open staan: geen regenwater komt meer binnen en de ventilatie in het stuurhuis is sterk verbeterd. 

Een stevige zwemtrap is een 'must' voor de veiligheid. Het eigen, harmonisch  ontwerp is beschikbaar.

     Last but not least: maak uw Rogger aan een ieder bekend.

      Maar zo is nog beter.

Een buitendouche monteren in het gangboord (met afsluitdop).

Een MK II heeft een kuipplank geplaatst over de kuiprand voor beter zicht.

Bescherming rubberrand

Als de rubber stootrand van een Rogger nat wordt, geeft het rubber af. Een aantal Rogger-eigenaren vinden dat een vervelend aspect. Allerlei middeltjes zijn uitgeprobeerd om deze natuurljke eigenschap van rubber tegen te gaan.
Eën van de leden smeert elk jaar het rubber in met vaseline en heeft daar Ons Amerikaanse lid gebruikt het product
ArmorAll: resultaat volgt.

Om te voorkomen dat water van het dek de ramen van toilet en kombuis binnenstroomt, kunnen de ramen omgewisseld worden (zie hiervoor) of voorzien worden van een gootje boven de ramen.