RMC
Laatste Nieuws
Rogger serie
Specificaties
Renovatie
Archief
Vragen
Sponsors
(Ver)koop
Logbrieven
Links
E-mail
Untitled40

 

Laatste Nieuws

Reisverslag Pijlstaart van NL naar Berlijn v.v.
De Pijlstaart (Rogger FD2) heeft in 2016 een geweldige reis van Nederland naar Berlijn gemaakt en weer terug.
Van deze reis is door ons Rogger-lid een interessant verslag gemaakt: klik hier . Een zeer overzichtelijke tabel van deze reis is hier te vinden.

Vervuiling Webasto kachel Air Top 32
WebastoVervuiling 

 

 

Na 20 jaar perfect gefunctioneerd te hebben, hield deze winter de kachel ermee op. De servicemonteur constateerde een volledige vervuiling van de brander, de filters, de ontsteker, etc. : zie bijgaande afbeelding. Kosten onderhoudsbeurt + materialen: € 550.
Een belangrijke reden voor de extra vervuiling is tegenwoordig de toevoeging van 10% biodiesel.
Aangeraden wordt de kachel vaker te laten controleren.

 

 

 

 


 

Filmpjes op YouTube van Roggers

Rogger FD1: https://www.youtube.com/watch?v=mLKZu8dLuMk

Rogger 36: https://www.youtube.com/watch?v=uWkGooxD_iM

Rogger 36: https://www.youtube.com/watch?v=-vWUXpRGkNA

Rogger 14 meter: https://www.youtube.com/watch?v=YECvp68xUaA

Rogger 14 meter: https://www.youtube.com/watch?v=l2EoyHY_1BU

Uitlaat Rogger FD: https://www.youtube.com/watch?v=_OGEAcdzlFA

Electrolyse en anodes
Electrolyse aan boord is levensgevaarlijk. Om dit probleem te minimaliseren is plaatsing van de juiste anodes van het grootste belang. Oplossingen van dit probleem zijn in begrijpelijk (engelse) taal te vinden in de Mgduff catalogus www.anodesdirect.co.uk/pdf/LEISURE_MGDUFF_CATALOGUE_2013.pdf .

Verbeteringen aan een Rogger FD2
Ons Rogger-lid Pijlstaart geeft de volgende aanpassingen aan zijn Rogger FD2 door:

Vorige winter is er een warmwaterboiler geďnstalleerd en aangesloten op de motor en op walstroom. Ook heb ik een extra zonnepaneel geplaatst: dat is 140 Watt extra en zijn dus niet meer echt afhankelijk van walstroom. Op het roerblad heb ik ook een gestroomlijnde verdikking aangebracht. Nu kan ik het roer loslaten en vaart de boot prachtig rechtdoor. Bovendeks zijn er ook enkele veranderingen. Zo is de zijkant van de bovenbouw boven de stoottand in een mooie blauwe kleur gezet, hetgeen de boot een andere (mooie) look geeft. Ook de deuren van de stuurkabine zijn ontdaan van de witte verf en terug in een houtbescherming gezet.
De Perkins-motor heb ik uitgetest op verbruik: bij 1700 omw /min loopt de boot 7,2 knoop en verbruikt hij 3,5 liter per uur.

Ter illustratie zijn een paar afbeeldingen toegevoegd:
PlijlstaartProfielSchelpwitPijlstaartProfielBlauw          PijlstaartRoerbladVerdikking

Zusterclub Banjer Motorsailer Club komt in Kampen bij elkaar
Op 16, 17 en 16 Augustus wordt de Algemene Ledenvergadering 2016 van de Banjer Motorsailer Club gehouden in Kampen.

Handige waterverbruiksmeter voor € 50
Ons Roggerlid Rogerius brengt het volgende onder de aandacht:

watermeter
Sinds vorig jaar heb ik een hele handige watermeter op mijn boot geďnstalleerd.  Sinds ik de boot kocht was de vlotter van de watertankmeter al stuk en ik voelde er niet voor om deze te vervangen omdat de electronica van die vlotters snel stuk gaat. Nu heb ik een watermeter waarop je de tankinhoud kunt programmeren en vervolgens telt deze de liters terug naar 0 . Dat werkt geweldig precies. De meter wordt geplaatst  in de leiding na de hydrofoorpomp met 3/8" aansluiting. Electra is niet nodig. Het display zit aan een snoer van 1,5 meter en werkt op een knoopcelbatterij die zo'n 5 jaar mee gaat. Na het tanken druk je op de resetknop en de meter staat weer op de oorspronkelijke tankinhoud. Er zit een duidelijke Nederlandse gebruiksaanwijzing bij.
De ervaring is dat we veel langer met onze watervoorraad doen nu we zo precies weten hoeveel water er nog is. Omdat ik zo enthousiast ben over deze oplossing, ben ik deze meters gaan verkopen. Ik heb er afgelopen jaar zo'n 25 verkocht en men is zeer tevreden over het metertje.  De prijs is € 50,- . Voor dat bedrag kun je de tankvlotter niet vervangen.
Zijn e-mail adres is fam.schipper@gmail.com .

Eelco Schouten, de eerste penningmeester van de RMC overleden op 17 maart 2016
Zojuist bereikt ons het droeve bericht dat de eerste penningmeester van de Rogger Motorsailer Club, Eelco Schouten, na een kort ziekbed op 56-jarige leeftijd is overleden.
Wij condoleren zijn vrouw Jetske en zoon Krijn met dit onvoorstelbaar grote verlies.
Eelco blijft bij het bestuur en de leden van het eerste uur in herinnering als een echte watersporter, een Rogger-fan en een uiterst amaibel mens.
De voorzitter van de RMC kwam voor het eerst met een Rogger in aanraking bij Eelco en Jetske aan boord, 25 jaar geleden.

 

 

Rogger36folderRogger 36 plus de mallen van de Rogger 36 te koop

Een Rogger 36 die tijdens de maidentrip is beschadigd plus de mallen van de Rogger 36 zijn te koop in Engeland voor 97.000 GTBP.
Wie interesse heeft, meldt zich via roggermotorsailerclub@gmail.com .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nodig nooit een journalist uit aan boord
Zie:
https://www.facebook.com/channel4dubai/videos/10153238198863223/?theater

YouTube-filmpje van Rogger 36
Zie: https://www.youtube.com/watch?v=-vWUXpRGkNA

YouTube-filmpje van renovatie van een Rogger/FD1
Zie: https://www.youtube.com/watch?v=mLKZu8dLuMk

 

Rogger MKI Vier Winden te koop
VierWindenSchuinvooronderzeil

 

 

 

Afscheid nemen van een Rogger is moeilijk, zeker als je haar al 16 jaar in bezit hebt en vele mooie tochten hebt gemaakt. Maar nu is de Vier Winden te koop: zie (Ver)koop

 

 

 

 

 

 

Webmaster is weer terug van de Oostzee
De webmaster heeft ruim twee maanden zeer plezierig rondgezworven over de Oostzee: via de Duitse waddeneilanden door het Noord-Oostzee Kanaal lans de oostkust van Jutland, boven Fuenen en Seeland langs naar de Zweedse westkust. Vandaar zigzaggend tussen Zweden en Denemarken zuidwaarts door de Sont. Via het Kanaal van Falsterbo naar de zuidkust van Zweden. Daar de beslissing gemomen om niet verder oostwaarts te zeilen vanwege de altijd overheersende westenwinden: eens moeten we ook weer terug. Overgestoken naar Rugen, daar rondgevaren en via Denemarken weer terug naar het Kielerkanaal. Vanuit de Elbe over zee naar Norderney en Lauersook en tenslotte via het IJsselmeer naar de thuishaven. Al met al 1.238 mijl gevaren waarvan 40 procent op het zeil (= motor uit). Het Pelleboer-weercijfer was deze keer aan de lage kant: 6,7.
Problemen: aan/uit knop dieptemeter kapot (aparte schakelaar gemonteerd), Cruiser halfwinder van 70 m2 na 30 jaar gescheurd (reparatie komende winter) en een van de twee rollagers in de Facnor-rolreefinstallatie begaf het na 15 jaar (moet vervangen worden volgend voorjaar. Onze Rogger zelf was waterdicht en heeft ons veilig overal aan land gezet.

Check je bilgepomp(en)
Elk jaar kom je onderweg wel weer een probleem tegen op verschillende andere boten. Zo was er het jaar van de waterpompen, de dieselbacterie, van het tussen wal en schip vallen, e.d.
Dit jaar spraken we met twee booteigenaren waar tijdens het varen op de zee het water boven de buikdenning kwam. Er waren verschillenden (schijnbaar onnozele) oorzaken: veel overkomend water door het ankerluik, door het te grote gat van de ankerkettingdoorvoer, lekkende puttingen en gangboord-waterafvoeren.
In de ene situatie werd de handlenspomp gebruikt die niet goed werkte: de opzuigopening had GEEN filter waardoor een harde plastic dop werd opgezogen die de pomp
 blokkeerde.
In de andere situatie waren drie electrische bilgepompen aanwezig die geen van alle werkten: door corrosie was geen electrisch contact mogelijk.
In beide gevallen is de ouderwetse emmer gebruikt.
Conclusie: check regelmatig alle bilgepompen.

For sale: Rogger Ushant 14 meter
RoggerUshantJohnson see link (Ver)koop (= sale)

Internet aan boord in den vreemde
De voorzitter vindt het belangrijk altijd de mogelijkheid van internet aan boord te hebben en niet afhankelijk te zijn van WIFI in jachthavens. Hij vaart in de zomer altijd over Noord- en Oostzee en dan zijn up-to-date weerberichten van groot belang. En als je bovendien lang van huis bent, is contact met familie en vrienden ook belangrijk.
Daartoe werd in eerste instantie gebruik gemaakt van de mogelijkheid bij Vodafone om voor € 2 per dag 20 minuten te kunnen bellen, 20 minuten telefoon te ontvangen en 35 Mb datagebruik. Op zich een mooie aanbieding, maar ga je over die waarden heen, loopt de financiele teller hard op.
De laatste jaren werd daarom een prepaid Internet SIM gekocht in de landen die bezocht werden. Het blijft altijd een gezoek om in elk land een redelijk geprijsde aanbieding te vinden van b.v. 1Gb per maand voor € 10. En via deze prepaid internet-SIM kan ook gratis getelefoneerd worden met het thuisfront via b.v. Whatsapp en Bapp van Ziggo.

Maar dit jaar wordt een nieuwe SIM uitgeprobeerd: de prepaid CROSS-SIM van www.ortel.de. Voor € 20 per maand krijg je 750 Mb data en 300 belminuten in ELK land van Europa .Dat betekent dat je eenmalig via www.internationalsim.nl een lege SIM besteld voor € 10. Daarna laad je de SIM via internet op met € 20 en kan je dezelfde SIM in elk land van Europa gebruiken. Grenzen zijn vervaagd met deze oplossing. Zijn de Mb's en/of de belminuten op, koop je via internet verschillende mogelijke upgrades. Weliswaar een iets duurdere oplossing, maar daar staat veel gemak tegenover.

Pijlstaart (Rogger FD2) heeft een nieuwe dek
Heel de winter heeft de eigenaar van de Pijlstaart hard gewerkt om zijn Rogger een beetje naar de hand te zetten. Bij het eerste mooie weer in april zijn alle rubber antislipmatten van het dek verwijderd. Daarna is het gekrakeleerde voordek en zijdekken afgeschuurd met korrel 40. Daarop is een tweecomponentenprimer met antislipkorrels (gemalen cocosnoot) aangebracht. Na droging een laag dekkenverf en een laag afwerkingsverf.(alles van Levis). Het resultaat mag er zijn.(zie onderstaande afbeeldingen).
PijlstaartRoggerFD2VoorbereidingDek         PijlstaartRoggerFD2Nieuw Dek   PijlstaartRoggerFD2

Alles over bacterien in dieselolie
Een veel voorkomend probleem zijn bacterien in de dieselolie.Er ontstaat een spinazie-achtige smurrie die de dieseltoevoer in de motor verstopt met alle gevolgen van dien.
In dit artikel staan wat oplossingen:
www.georgekniest.nl/pdf/manuals/testpbo.pdf

WAARSCHUWING: iOS 8.3 geeft problemen met externe GPS
Wanneer een iPad zonder eigen GPS (= 3G model) gebruikt wordt voor navigatie met kaarten van o.a. Navionics en Transas iSailor en een externe GPS-ontvanger (o.a. GNS2000 en Bad Elf), geeft de upgrade van iOS 8.3 problemen. Het is dan niet meer mogelijk een GPS-positie te verkrijgen. Dit is alleen op te lossen door de iPad te downgraden naar iOS 8.2 : zie www.iculture.nl/downgraden-ios-8-3-naar-ios-8-2.  De ervaring leert dat Apple maar korte tijd toestaat om te downgraden. Of wachten op een nieuwe fix die Apple misschien hiervoor gaat uitbrengen. Op internet is veel te vinden over deze probleemsituatie die onverwachte problemen oplevert bij navigatie op zee, in het verkeer en in de lucht.

Mijn advies is: als je de iPad gebruikt voor navigatie, gebruik dan ALTIJD een 3G cellulair model. In dit model van de iPad zit een GPS als hardware ingebouwd. Hierdoor kan je  hopelijk ervan uitgaan dat Apple altijd zal testen of deze GPS wel goed blijft functioneren bij nieuwe updates van iOS.

Motorproblemen: ter leeringhe
Dit filmpje
www.havers.nl/20150221MD11COnderzoek360.mov geeft een goed beeld wat de problemen kunnen zijn als een scheepsmotor te heet wordt. De motor is een 40 jaar oude Volvo MC11C uit een Westerly Centaur.

De motor is de afgelopen winter deels gerevideerd.De analyse van het probleem is te zien in dit filmpje: www.havers.nl/20150221MD11COnderzoek360.mov .Later bleek ook nog een klepveer gebroken te zijn. Deze veer, de koppakking en de waterpomp zijn vernieuwd. En verder zijn de koelgaten opengeboord en met cola gereinigd. Nadat de motor in elkaar gezet was, is het geheel weer groen gespoten. Na 40 jaar was de motor herboren.

Afgelopen week is de motor opnieuw geinstalleerd en loopt als een zonnetje; tevens staat de motor veel rustiger op zijn motorrubbers. Dit succes is met champagne gevierd:
www.havers.nl/20150424Motorklaar.mov .

Vraag: electrolyse bronzen Blake afsluiters

BlakeAfsluiters

 

De Rogerius denkt alweer aan het komende vaarseizoen. Tijdens het onderhoud kwam hij het volgende probleem tegen en vraagt aan een ieder hoe dit op te lossen is:

 

 

 

 

 

"Ik heb afgelopen week twee van de originele afsluiters uit elkaar gehaald, schoongemaakt en met vet weer gemonteerd. Ik vind deze bronzen afsluiters van een mooie eenvoud en stevige kwaliteit.
Wel viel mij op dat het brons op plaatsen wat rood kleurde. Dat betekent dat de samenstelling van het brons verandert door elektrolyse.  Je zou dus eigenlijk de afsluiters moeten beschermen met een anode.  Omdat een anode alleen werkt in het zichtgebied, dus niet om een hoekje, zou je de anode in de afsluiter moeten monteren. In de kop van de konisch toelopende draaiende deel van de afsluiter is er wel wat ruimte maar ik zou niet weten hoe je daarin een anode monteert.
Ik zou het jammer vinden als ik de afsluiters zou moeten vervangen.

Ben jij dit probleem of oplossing wel eens tegengekomen? Laat het ons weten: roggermotorsailerclub@gmail.com .

NB. Meer informatie over Blake afsluiters: http://zeilersforum.nl/index.php/forum-125/82-algemene-vragen-techniek-onderhoud/322355-winteronderhoud-blake-afsluiters

 

Nieuw model motormast
Steeds vaker zien we dat de Rogger voorzien wordt van een motormast. Deze keer de Pijlstaart met een volledig nieuw model:

RMCPijlstartMotormastSchuinvoor        RMCPijlstaartMotormastVoor

" Hierbij zoals eerder gevraagd enkele foto's van onze Rogger FD2 als motorboot omgebouwd.
Hiervoor heb ik ook de mastkoker verwijderd (dat ging redelijk makkelijk) om een beter uitzicht naar voren te hebben. In de plaats is nu een inox plaat gemonteerd met dezelfde bouten van de mastkoker.Op de middellijn van de boot heb ik een balk met vier poten gemaakt en vastgemaakt met twee spanners aan de voorste bouten van de inox plaat. Deze balk verbetert de veiligheid bij het aanleggen.Deze is evt. makkelijk te verwijderen. De motormast is een zogenaamde tweepikkel scharnierend, bevestigd aan puttings. Hierop kan alles gemonteerd worden: VHF antenne, windvaan, stoomlicht, radarreflector, enz."
Een bijzondere oplossing.

Dientengevolge biedt Pijlstaart het lopend en staand want met zeilen van haar Rogger/FD2 te koop aan. Wat aangeboden wordt, is te vinden in het het onderdeel (Ver)koop van deze site. Klik op de link.

Te koop: mast, giek en zeilen Rogger / MK1
Onlangs is oud-Roggerlid Cees Hoek van de "Wodan" (Rogger / MK1) overleden.
Aangezien de "Wodan" al jaren als motorjacht werd gebruikt liggen mast, giek en zeilgarderobe opgeslagen in een garage in Beverwijk.
De garage dient nog voor de Kerst ontruimd te worden. Te koop voor ieder aannemelijk bod.

Indien iemand interesse heeft, neem dan snel contact op met :
Tom Erik van Strien
06-29091836
tevanstrien@gmail.com

Pro Aqua in Meppel failliet
Op 7 oktober 2014 is verkoophaven Pro Aqua te Meppel failliet verklaard. Pro Aqua was gespecialiseerd in de verkoop en renovatie van de stalen motorboten Doerak en Marak, beide afkomstig van Eista Werf. Eista bouwde destijds ook de polyester motorsailers Rogger, Banjer en Krammer. Nadat Eista Werf ophield te bestaan, werd het archief overgenomen door Pro Aqua.
Van deze schepen en Eista Werf zijn in de afgelopen jaren websites opgericht die veelvuldig worden bezocht. Veel historische en bouwkundige informatie staat op deze sites of is toegankelijk via de archivaris van elke club. Alle reden om bij de curator een verzoek in te dienen het archief veilig te stellen en open te stellen voor de betreffende clubs.
Contact is door de Rogger Motorsailer Club opgenomen met de curator.

Roggen = Rogger: de Roggenplaat in gevaar

Roggenplaat

Eista Werf gaf destijds haar nieuwe schepen de namen Doerak, Banjer, Rogger
en Krammer. Stoere namen voor robuuste schepen.
Rogger werd afgeleid van de Roggenplaat, een zandbank in het zeegat van de
toen nog open Oosterschelde. Om in stijl te blijven met de andere namen werd
Roggen omgezet naar Rogger. Conform de zandplaat in het zeegat moest de
Rogger een zeewaardig beeld uitstralen.

De Roggenplaat, in rood op de naastliggende afbeelding van een deel van
Zeeland, wordt nu ernstig bedreigd door zandhonger: langzaam maar zeker wordt
de zandbank 'opgegeten' door de Oosterschelde waardoor een belangrijk stuk
natuur verloren dreigt te gaan. Natuurmonumenten voert actie voor het behoud van
de Roggenplaat: www.crowdfundingvoornatuur.nl/koopeenkuub .

Checklist Winterklaar maken
Verzekeraar EOC geeft een prachtige checklist uit voor het winterklaar maken van een jacht. Via de links ChecklistWinterklaar 1 van 2 en ChecklistWinterklaar 2 van 2 zijn de lijsten te downloaden. Met dank aan EOC.

RMC favicon RMCfavicon voor www.rogger.nl
Een favicon is een klein ikoontje VOOR het adres van een internetsite met als doel om de herkenbaarheid van die site te vergroten tussen de vele andere favoriete sites.
Voor de Rogger-site is nu ook een favicon gemaakt, zodat voortaan de Rogger-site nog beter terug te vinden is.

Geen antifouling op scheepsschroef
Naar aanleiding van een discussie met een andere Rogger-eigenaar over het wel of niet in de antifouling zetten van de scheepsschroef, is contact opgenomen met een gerenommerde leverancier van scheepsschroeven, waar ook schroeven kunnen worden aangepast aan de speciefieke eisen en wensen van de klant.
Hij benadrukt om de schroef NOOIT in de antifouling te zetten en wel om de volgende redenen:

1. middels electrolyse kan de schroef onder de antifouling aangetast worden via de RVS schroefas;
2. de schroefbladen worden ruwer hetgeen leidt tot een hoger brandstofverbruik;
3. geschilderde schroefbladen kunnen een 'zingende' (gillende) schroef tot gevolg hebben.

Niet doen dus.

Touw in de schroef

RheaTouw Overzicht  RheaTouwSchroef

Aan het begin van de reis naar de Oostzee begon voor Durgerdam plots de Rhea te trllen en kwam de boot bijna niet meer vooruit. Op een werf in de nabijheid is de Rhea uit het water gehaald en werd meteen duidelijk wat er aan de hand was: een stuk scheepstros was in en om de schroef(as) geslagen. Met veel moeite is de tros uit de schroef gesneden en gezaagd. Daarna ging de Rhea weer te water en kon zij haar weg naar de Oostzee zonder problemen vervolgen.

Metamorfose Rhea

RheaOudeStuurhuis  RheaNieuwStuurhuis 

De Rhea heeft een enorme visuele verandering ondergaan: het stuurhuis is volledig vernieuwd, wwarbij de houtnerf volledig in zicht is gebleven. Met als resultaat een geheel andere uitstraling. Bijzonder.

Question from a Rogger-member
The problem I have is that I have a high pitched noise coming from the boat, but this is only at 1200 revolutions of the engine, and only when the engine in gear it is not there when the engine is run with the drive disengaged.  Neither is it heard below or above this figure of revolutions. I have tried everything I can think of, and I have also had an engineer in Spain come onto the boat to hear the noise. We then lifted the boat out the water and with the engineer we checked everything visible and all is OK. I am now of the opinion that there might be some kind of bearing between the cutlass bearing (bearing nearest the propeller) and the inside of the boat. The only other possibility I can think of might be something to do with the actual propeller - but this looks OK. The noise is almost like a resonance - like something metallic vibrating against something else metallic -but I have emptied all the lockers whist listening to the noise, hoping to hear the noise change, but there was no difference.
I am puzzled and thus the request for a drawing showing this aspect of the boats construction in an effort to identify where this noise is coming from.

If somebody is familiar with this problem, let it know via roggermotorsailerclub@gmail.com .

RMC-site weer operationeel
De overgang naar een nieuwe laptop met Windows 8 heeft nogal wat voeten in de aarde gehad. Het websiteprogramma NetObject Fusion waarmee de site wordt onderhouden weigerde in eerste instantie te doen waar het voor gemaakt is. Maar uiteindelijk zijn de goede instellingen gevonden en werkt alles weer naar behoren.
Alle leden zijn uitgenodigd hun kopij weer op te sturen.

Verleng het leven van de impeller met SpeedSeal
Een impeller is binnen een paar minuten kapot als de watertoevoer naar de motor geblokkeerd raakt. De Maybe maakt ons opmerkzaam op een belangrijk product dat niet alleen de levensduur van de impeller verlengt, maar ook de toegang tot de impeller flink vereenvoudigt. Bekijk het filmpje in deze link: www.speedseal.com/SpeedsealLife/Lifehowitworks.htm .

In Nederland is dit product te koop via keesrood50@gmail.com en 06-40140893. Op een Perkins 4.235 zit meestal een Jabsco 10970 waterpomp. Check voor de zekerheid het juiste merk en typenummer.
Prijsindicatie: 100 Euro inclusief verzendkosten. Levering binnen een week.

Opknapbeurt van bijzondere Rogger/FD1
Van de vier FD versies van de Rogger 10,50 meter zijn door Eista van het model FD1 maar weinig schepen gebouwd. De FD1 heeft een gesloten stuurhuis met een achterslaper.

RoggerFD1voorschilder          RoggerFD1naschilder

Het bedrijf Professional Boat Care uit Loosdrecht (www.professionalboatcare.nl) geeft een FD1 met veel achterstallig onderhoud een opknapbeurt gegeven. Het fraaie resultaat is te zien in het volgende filmpje
www.youtube.com/watch?v=mLKZu8dLuMk met als aanvullend commentaar:
Het is voor ons een erg leuk project geweest. We hebben voor het blanke lakwerk een hele unieke PolyUrea gebruikt. Zeer onderhoudsvrij omdat het zo sterk is. Dit betekend voorlopig geen onderhoud aan het lakwerk en behoud van ontzettend veel glans.

GPS-tracker aan boord
ReisschemaSpanje2014Onlangs is een goed en goedkoop GPS-tracker systeem op de markt gekomen: zie www.trackall.nl . De tracker heeft de grootte van een luciferdoosje, wordt aangesloten op 12 of 24 Volt en kost ca. 150 Euro inclusief de ingebouwde SIM. Daarnaast is een abonnement nodig om de posities uit te lezen: met een jaarlijks abonnement van ca. 20 Euro kan elk uur een positie worden uitgelezen. Verdere kosten zijn er niet.
Via een Windows pc en/of een gratis app op de iPhone/iPad zijn de posities elk moment uit te lezen.

Een van de leden heeft onlangs een reisje door Spanje gemaakt met de tracker aangesloten in de auto. Het traject is met speldenknoppen weergegeven: zie hiernaast.

De kwaliteit van de GPS is verbluffend goed: zelf onder de motorkap en in de kofferbak blijft de tracker haar posities doorgeven.

Het is een aardige mogelijkheid om het thuisfront b.v. tijdens vakanties te laten weten waar ter wereld de Rogger-bemanning zich bevindt.

 

 

 

Potentieel gevaar in stuurinstallatie Rogger/MK
Ons Schotse lid Gerry Pentleton heeft zijn Rogger MKII door een expert laten onderzoeken. Daarbij is een potentieel gevaarlijke situatie ontdekt in de mechanische stuurinstallatie van zijn boot. Hieronder beschrijft hij het probleem:

RoggerMKbout" I was out at the boat recently having her surveyed and doing some work. The surveyor picked up on a rusting bolt, which when removed, shocked me as it was worn through to around half the original diameter. All the details are on my blog site http://www.gerrypentleton.com/

However I thought it worth highlighting to you and members of RMC. On the port side of my Rogger 35 MK2 the steering cables run parallel to two pulley wheels sitting side by side and mounted onto a horizontal bracket. It was the outboard end of this bracket that was secured with a coach bolt through the wood and the bracket holding the pulley wheels. If this bolt has sheared through then the steering would have been seriously compromised - in my opinion this would in all probability have caused the steering to fail completely.
I have attached a photo of the bolt so that you can see the extent of the wear. Please note that the wear was not visible as the bolt was passing though wood - and this was only spotted through the keen eye of the surveyor."

Dit probleem kan zich waarschijnlijk alleen bij de Rogger MK voordoen, omdat de andere Roggers een hydraulische stuurinstallatie hebben. Toch is het zinvol om voor het komende vaarseizoen de stuurinstallatie van elke Rogger aan een nauwkeurig onderzoek te onderwerpen.

 

 

 

 

IBAN Rogger Motorsailer Club
De Rogger Motorsailer Club gaat met haar tijd mee middels een IBAN-nummer:
NL27 INGB 0668266872

TE KOOP Rogger FD3

Scharrelaar 2013

Afmetingen: 10.50 x 3,48 x 1,20 meter. Prijs: € 37.500.

Zie uitgebreide informatie onder de knop (Ver)koop
Of bel met: 0514-533445 / 06.53758007

Gaskachel
Ons Amerikaanse lid Wildebeest heeft zijn dieselkachel omgebouwd tot gaskachel. Dit is zijn ervaring:
Ik sluit wat foto's bij van mijn gedeeltelijk nieuwe kachel op de Rogger. Die zat er al vanaf het begin (een vorige eigenaar had de oorspronkelijke Espar installatie verwijderd). Gezien echter dat mijn "Force 10" kachel op haardolie of diesel was ingesteld gebruikte ik hem nooit, vanwege de geur van zowel de verse olie (indien gemorst) als het verbrandde product. Nu las ik laatst dat ik hem kon ombouwen om gas te branden. Na een gesprek met de huidige fabricant in Vancouver bestelde ik de benodigde onderdelen en nu gebruiken we hem dan eindelijk met uitstekend resultaat. Het enige nadeel was dat de warmte niet gauw of efficient verspreid werd en dus heb ik een computer ventilatortje gepakt (a raison $7, 12 volt) en die vervolgens op mijn stereo luidspreker gemonteerd. Nu zitten we dan ook op wat koudere avonden gewoon lekker te dineren en scrabbelen. Voorts heb ik ook nog een alarm gekocht (a $60) dat zowel CO als gas in de gaten houdt. We slapen meestal niet met de verwarming aan maar als we dat ooit wel zouden doen wil ik zeker weten ook weer wakker te kunnen worden!

Gaskachel    COgasmeter 

De kachel word nu gemaakt door Sig Marine en heet Cozy Cabin Heater (vroeger Force 10), zie: www.sigmarine.com/SIG-CCH.html

 

Rogger 36 for sale
See for more information (Ver)koop

DinzonnyRogger36

 

Website wordt gerepareerd
Een deel van de afbeeldingen in Laatste Nieuws wordt niet weergegeven. Over een paar dagen is het probleem opgelost.

Webmaster terug uit Engeland
De voorzitter/webmaster/archivaris is weer terug van zijn reis naar Londen en de East Coast Rivers, een bijzondere ervaring. Zijn logbrief is beschikbaar voor leden van de RMC.
Vanaf heden kan weer nieuwe kopij op de site worden gezet.

Antifouling for the propeller
Just back from Barcelona where I had the boat lifted out the water to give the underside a good clean so that I can properly evaluate the ultra sonic antifouling kit fitted earlier this year.
However in Jan/Feb 2012 the painter used a product called Velox on the propeller, and if I am honest I was a bit sceptical because I've never found anything that really worked on the prop.
Well I have now: the prop was almost clean well the cleanest I have ever known. I was and am ultra impressed by this product. According to the painter: if the product is applied exactly as stated by the manufacturer (no short cuts) then the results are always the same!!
Thought I would share this with you - link below: http://www.marlinpaint.com/en/prodotti/anivegetative/velox-plus-antivegetiva-per-eliche-e-piedi .

Weerinformatie via gribviewers
Twee belangrijke gribviewers zijn Ugrib en zyGrib. Beide zijn gratis.

Ugrib is 2,5 Mb klein met een eenvoudige grafische interface en snel te installeren via www.grib.us .

zyGrib is 122 Mb groot met een kleurrijke grafische interface en meer functies Te installeren via www.zygrib.org : installatie via deze site is ingewikkeld.
Gemakkelijker is om zyGrip te installeren via www.ziltmagazine.com :  klik na openen op het ikoon 'Zilt Meteo' en daarna op Software/gribviewers. Download via Chrome of Firefox; om onduidelijke redenen wilt zyGrib NIET downloaden met de Internet Explorer 10.

Aanpassingen in de kuip van een Rogger/FD2
handgreep

 

De vleugel-handgrepen aan de achterzijde het stuurhuis zijn verwijderd en uit deze vleugels zijn nieuwe handgrepen gemaakt. Daarna zijn je middels pen-gat verbindingen en 2-componenten lijm opnieuw bevestigd aan de achterzijde van het stuurhuis.
Het voordeel is dat de in- en uitstap van gangboord-kuip v.v. gemakkelijker wordt, terwijl een veilige handgreep aanwezig blijft. Daarnaast is de zit in de kuip met de rug tegen het stuurhuis comfortabeler geworden.

 

 

 

 

roosterTussen de kuipvloer en het stuurhuis ligt een diepe goot voor de lensafvoeren. De mogelijklheid bestaat om je enkel hierop te verzwikken. Tevens is het een open vergaarbak van vuil. Reden om een teakhouten rooster aan te brengen dat uit twee delen bestaat en gemakkelijk te verwijderen is. 

 

Rogger MK1 te koop
DolfijnMK1De Dolfijn, een Rogger MK1 met achterslaper, is te koop. Ga voor verdere informatie en afbeeldingen naar (Ver)koop.

 

 

 

 

 

Zeilwoordenboek Engels - Nederlands - Duits
Altijd handig: www.euroszeilen.utwente.nl/wiki/Zeilwoordenboek_Engels-Nederlands

De Commodore van de Banjer Motorsailer Club treedt af
Guillermo Gefaell, de oprichter en commodore van Banjer Motorsailer Club treedt binnenkort af door persoonlijke omstandigheden. Een enorm verlies voor de BMC.

Grootzeil met losse broek op Rogger FD3
De Wildebeest heeft in de USA een bijzonder grootzeil aangeschaft en is zeer tevreden over de zeileigenschappen. Het onderlijk is een losse broek en de zeillatten zijn bevestigd aan de buitenzijde van het achterlijk.
Het nieuwe zeil wordt net als het oude zeil plat op de giek gelegd op een manier die we "flaking" noemen ("bladeren"?). Met elke leuver omlaag laat ik het zeil heen en weer naar links en rechts vallen. Wanneer het volledig op de giek ligt strik ik er vier bindlijntjes omheen ("ties") en dan de hoes over het geheel. Ik zou het natuurlijk om de giek kunnen draaien maar dan moeten alle leuvers uit de groef en dan wordt het hijsen weer meer ingewikkeld. Ik heb twee reef punten in het zeil. Dan laat ik het zeil gewoon zakken op de bovenbeschreven wijze, doe dezelfde bindlijntjes door de reef gaten ("cringles") en knoop ze vast onder de giek.

WildebeestGrootzeilMastWildebeestGrootzeilLossebroekWildebeestGrootzeilLatten

Een Rogger in de Waterkampioen
De voorzitter van de RMC en zijn echtgenote zijn notoire Oostzeegangers. In de Waterkamioen van februari 2013 stond een artikel over hun ervaringen: zie http://www.anwbwatersport.nl/noordvaarders .

Lidmaatschap RMC 2013
De penningmeester van de RMC heeft onlangs alle Rogger-eigenaren een e-mail of brief gestuurd met het verzoek het lidmaatschap voor 2013 te betalen. Het bestuur verzoekt allen hier gehoor aan te geven.

Zoeken naar de Rogger in oude kranten

RoggerFDzonderDoghouse1975

 

 De Koninklijke Bibliotheek heeft miljoenen historische kranten uit Nederland gedigitaliseerd. De dagbladen bestrijken de 17e, 18e , 19e en
 20e eeuw. Een gigantische informatiebron waarin direct op kernwoorden gezocht kan worden via www.kb.nl/kranten.

 Als op 'Rogger' wordt gezocht, komt o.a. deze bijzondere Rogger te voorschijn, een FD3 zonder doghouse!?  Nooit gezien.
 Bron: Limburger Koerier, 6 maart 1975.

 

 

 

 

 

Gratis zee- en waterkaarten van (bijna) de hele wereld
Het klinkt bijna ongelofelijk, maar Navionics heeft bijna alle zee- en waterkaarten van de hele wereld in groot detail online op internet staan: zie www.navionics.com/en/webapp . Alleen Denemarken ontbreekt.
Navionics leverde al tegen zeer aantrekkelijke prijzen detailkaarten op de iPhone en iPad: b.v. heel Europa behalve Engeland en Denemarken voor 25 resp. 50 Euro.
Tot eind vorig jaar waren de upgrades gratis, binnenkort moet hier voor betaald worden. De prijzen zijn nog niet bekend.
Met bovenstaande link kunnen nu ook detailkaarten op Windows pc's  worden gedownload via de Navionics Webshop tegen betaling. De prijzen zijn mij hiervan ook nog niet bekend.

Nuttige watersport-site: www.watersportwijzer.nl
Nora Schram is al vele jaren webmaster van de zeer nuttige watersportsite www.watersportwijzer.nl met veel nieuwtjes en discussie-onderwerpen. Heeft iemand interessante informatie die ook voor andere watersporters van belang is, laat haar dat weten via watersportwijzer@gmail.com .

Nieuwe ontwikkeling op gebied van antifouling
Scheepswerf Damen doet proeven met een antifouling op een filmlaag:
www.towingline.com/archives/1770 .

Ultrasone antifouling, an experience
SonihullAntifouling

De Sun Dog (Rogger MKII) van ons Schotse lid is afgemeerd in een haven aan de Middellandse Zee. Vanwege de heftige aangroei van het onderwaterschip gaat hij binnenkort een ultrasoon antifouling systeem installeren dat bestaat uit 2 sensoren: zie www.ultrasonic-antifouling.com/index.html. De garantieperiode is 3 jaar en de service lijkt voorbeeldig.

In the beginning of april 2013 Sundog has installed the Ultra Sonic Anti Fouling kit:
- The front transponder was fitted on the starboard side just behind the bowthruster tube;
- The back transponder was fitted on the port side about two feet forward of the propeller.

Sun Dog has updated his blog site www.gerrypentleton.com with an entry on his experience fitting this kit along with a link to the UK company's web site for those wishing more information.

After three years Sun Dog told us in june 2016: The ultrasonic antifouling is doing a great job of keeping the hull clean. Apart that is  from a bit of slime which isn't a problem for me.

 

Hieronder het antwoord van Sonihull op de vraag van een Nederlandse woodcore-bootbezitter
Het spijt mij u te moeten teleurstellen maar helaas werkt het Sonihull Ultrasone Antifouling systeem niet op hout noch op woodcore.
Het Sonihull Ultrasone Antifouling systeem werkt middels 'random' pulserend ultrasoon geluid en heeft een 'hard' resonatie vlak nodig.
Dit kan bijvoorbeeld van staal, aluminium, GRP of koolstof zijn. Zoals de romp van een schip, een zeewater inlaat, een koeler, een manifold of koelwater 'piping'.
In geval van de romp van een schip is deze 'gewoon' voorzien van een goed aangebrachte laag antifouling. Het Sonihull Ultrasone Antifouling systeem zorgt vervolgens dat aangroei geen kans krijgt omdat het systeem alg, als eerste in de voedselketen, middels een vorm van 'cavitatie', dood. Hierdoor hechten o.a. pokken niet aan de huid. De romp blijft daardoor ± 80% schoner ; het e.e.a. resulteert in een tot 30% lager brandstofverbruik.
Een Sonihull transducer heeft een 'bereik' van omstreeks 5 x 5 meter. Op een schip van ± 13,5 meter heeft u dan 2 transducers nodig dus het 'Duo' systeem.
Zie voor prijzen en specs: http://www.landnmarine.com/#!sonihull-ultrasonic-antifoulin/c95b
Wij leveren het Sonihull Ultrasone Antifouling systeem aan scheepswerven zowel in de Superjacht als in de professionele scheepvaart omgeving.
Ook de Koninklijke Marine gebruikt het Sonihull Ultrasone Antifouling systeem.
Het systeem verkopen wij tevens aan particulieren.

 

Verduisterbaar muggenhor
Onlangs is op de Rogerius een verduisterbaar muggenhor aangebracht door de firma Bootzeil: zie http://voorboot.blogspot.nl/2013/02/verduisterbaar-muggenhor.html . De schipper is zeer tevreden over de kwaliteit en relatie tot de prijs. Ga voor andere producten naar www.bootzeil.nl .

Maintenance, repairs and troubleshooting
Our member Maybe found an interesting site about maintenance, repairs and troubleshooting of yachts: see www.yachtsurvey.com/maitenance.htm . Good reading stuff during wintertime.

Goedkopere bootverf
De webwinkel www.dhzdiscount.nl levert bootverven tegen aantrekkelijke prijzen.

Oproep voor motormasten op een Rogger
De voorzitter en zijn echtgenote zijn van plan om nog jaren naar de Oostzee te varen, maar eens wordt de mast thuis gelaten en zullen ze de binnenwateren van Europa gaan verkennen. Reden om al eens na te gaan denken over een motormast op de Rogger.

Oorspronkelijk is de Rogger door scheepsarchitect Lefeber ontworpen als een motorboot met een steunmast in twee uitvoeringen, beide voor de Rogger MK modellen.
RoggerMotormastDak  RoggerMotormastKuipDek

 

Voor de FD-modellen en de 12,5 en 14 meters zijn geen ontwerpen van de ontwerper bekend. Reden om eens een rondvraag te doen bij de Roggerleden of zij een Rogger met een motormast hebben. Aan hen het verzoek om een foto voor de Rogger-site op te sturen naar roggermotorsailerclub@gmail.com.
De Anna Laura denkt momenteel na over een eigen ontwerp. Te zijner tijd presenteren we het op de site.

De Maybe reageerde meteen met haar fraaie oplossing met bijbehorende hoogte-indicaties. De maximale hoogte van deze motormast exclusief topbeslag is 7.40 meter; de hoogte met gestreken mast is 3.10 meter. Langs de mast is een Facnor rolreefinstallatie voor het grootzeil geinstalleerd. Met de giek op 45 graden kan de rubberboot op het stuurhuis gehesen worden.
Tevens is op het kajuitdak een zonnepaneel aangebracht.
 

MaybeMotormast MaybeMotormastVoor MaybeGestrekenMotormast

MaybeMastRubberboot MaybeZonnepaneel

 

De Virginia heeft een eenvoudige kleine motormast:VirginiaMotormastKlein

Verschil stroomgebruik gloeilamp - halogeen - LED (- Ipad?)
Aan boord hadden we twee koperen leeslampen met 10 Watt gloeilampen met bajonet fitting. Naarmate jaren vorderden (van de bemanning) werden de lampen eerst vervangen door 20 Watt. Dat kost extra veel stroom en bovendien blijft het licht 'gelig'. Weer wat later konden halogeen lampen van 10 Watt aangeschaft worden met de juiste bajonet fitting. Veel wit licht voor de helft van het stroomgebruik. Twee jaar geleden werden LED lampen van 3 Watt aangeschaft met eveneens de juiste bajonet aansluiting. Het licht is nu fel blauwwit en goed bij te lezen.
Samengevat kan worden dat we het stroomverbruik per lamp van 20 Watt naar 3 Watt met beter leeslicht. Het wordt steeds interessanter nu de prijzen van LED dalen en er vele andere kleurwarmtes te koop zijn om ook naar de andere verlichting aan boord te kijken.

En wat krijgen we hierna? De schipperse is erg tevreden met het lezen vanaf een iPad omdat het licht UIT het apparaat komt.

Boracol
Last van groen uitgeslagen teak? Een geweldig middel om teak snel en langdurig stralend witgrijs te maken is Boracol: zie www.boracol.nl . het middel mag (nog) niet in Nederland verkocht worde.

Digitale kaarten op de iPad
Wie gebruik maakt van de zeer aantrekkelijk geprijsde Navionics-kaarten op de iPad (b.v. 50 Euro voor heel Europa, behalve de kustgebieden van Engeland en Denemarken) wordt aangeraden de discussie op www.watersportwijzer.nl te volgen.
Kort samengevat zijn er twee zeer belangrijke problemen met dit geweldige product:
- op de gedownloade kaarten staat NIET vermeld wanneer ze voor het laatst zijn bijgewerkt;
- de kaartensets zijn gebundeld per gebied, o.a. Europa, Engeland, Denemarken en per apparaat (iPad, iPhone, Android): per combinatie worden de kaarten op
  verschillende tijden bijgewerkt.

Onlangs hebben we op de METS gesproken met de italiaanse Marketing Director van Navionics. Nora Schram van Watersportwijzer heeft de problematiek met Navionics samengevat en naar hem opgestuurd. Het resultaat zal te volgen zijn op Watersportwijzer.

Renovatie Rogger FD2
De voorzitter en zijn echtgenote hebben besloten hun Rogger FD2 te behouden tot ze omvallen. Reden om een paar wensen c.q. aanpassingen aan te brengen:

De natte ruimte
FiftyBadkamerWasbak2012  FiftyWC2012

De toegang tot het toilet is verruimd door de hoek van het badmeubel af te ronden. Boven de toiletpot is een opbergkastje gemaakt nadat het grote drukvat van het drinkwatersysteem verwijderd was. Het badmeubel is voorzien van een nieuw blad en wasbak. Tevens is een nieuwe mengkraan aangebracht omdat de oude douchekraan is verwijderd.

De keuken
Fiftykeuken2012 

 

 

De keuken is grotendeel vernieuwd. Het cardanisch opgehangen gastoestel met oven is vervangen door een vast 3-pits gastoestel met pannenklemmen en een magnetron die op walstroom werkt. Onder de magnetron is een extra lade gemaakt . Het grijze keukenblad is vervangen door een zwart Duropal blad van dezelfde kleur als in de natte ruimte. De enkele wasbak is vervangen door een dubbele bak.

 

 

 


 

Het stuurhuis
FiftyStuurhuisInstrumentenbak2012  FiftyStuurstand2012
Boven de voorramen van het stuurhuis is een bak gemaakt waarin alle (oude) instrumenten zijn geplaatst. De ruimte onder de ramen is nu geheel vrij (op het nog te plaatsen kompas na) wat het uitzicht naar voren ten goede komt. Dit is verder verbeterd door het reddingsvlot van het voordek te verwijderen en in het stuurhuis te plaatsen onder de bank.
Omdat vorige jaar een nieuwe motor is geplaatst, werd het console een rommeltje. Reden om meteen de hele stuurstand aan te pakken en in stijl van het stuurhuis aan te passen.
Tot slot is de klep van een kast in het stuurhuis geschikt gemaakt om aan bakboord-zijde een extra zitplaats te creeren:
 FiftyBankBB

Alle aanpassingen zijn naar volle tevredenheid uitgevoerd door scheepstimmerman Gerard de Velde www.develdejachtbetimmering.nl .

www.zeilersforum.nl
Een interssante site van zeilers, voor zeilers. Veel technische ervaring via het Forum.

 

HOW TO SURVIVE A HEART ATTACK WHEN ALONE ON BOARD.

Immediately issue a May-Day and include your position. Next set your autopilot on a course towards the closest available harbour. Take 2 aspirin tablets of 80 mg each, lie down and start coughing while maintaining a horizontal position.

I ndividuals who are alone and without immediate help when suffering a heart attack, followed by an irregular heart beat and a fainting sensation, may have as little as 10 seconds before losing consciousness.

However, they can effectively help themselves by coughing repeatedly and very vigorously. A deep breath should be taken before each cough, and the cough must be deep and prolonged, as when producing sputum from deep inside the chest. A breath and cough must be repeated about every two seconds without let-up until help arrives.

Deep breaths will get oxygen into the lungs while coughing movements will squeeze the heart and keep the blood circulating. The squeezing motion also helps the heart regain normal rhythm. By these means heart attack victims can try to prevent heart stoppage and survive to reach medical attention or a hospital.

'Dieselbacterie doe-het-zelf testkit' voor € 20
De Maybe is zich al aan het voorbereiden op het komende vaarseizoen ;-) De inhoud van de dieseltank werd gecontroleerd m
et behulp van de 'doe-het-zelf dipstick dieselbacterien testkit' van Solediesel. Op eenvoudig en voordelig wordt getest of de diesel besmet is met dieselbacterien. Gemakkelijk zelf uit te voeren. Alles wat nodig is zit in de testkit, voorzien van een Nederlandstalige handleiding

Eén kant van de speciale dipstick detecteert bacterien, de andere kant 'mould en schimmels'. U neemt eenvoudig een monster (een glas vol) uit uw brandstoftank of brandstoffilter. Verwijder de dipstick uit de reageerbuis en dompel deze in het dieselmonster.
Haal na circa 15 seconden de dipstick uit het dieselmonster, laat de stick enkele seconden uitlekken en zet de stick terug in de reageerbuis. Plaats de reageerbuis met de dipstick gedurende 48 uur op een donkere, warme plaats
Inspecteer de reageerbuis na 24 uur, 36 uur en 48 uur. Met behulp van de meegeleverde instructies kan direct de eventuele verontreinig bepaald worden. De resultaten van de proef kunnen eenvoudig worden bepaald door vergelijking van de dichtheid van een koloniegroei op de dia met de dichtheid op het model van de grafiek.
Meteen actie nemen als er dieselbacterien worden gevonden,
Solediesel.nl hanteert vaste lage verzendkosten van slechts € 4,95
De diesel van de Maybe was schoon!

Nieuw logo en wimpel voor de Rogger Motorsailer Club

RoggerWimpel2012

De Rogger Motorsailer Club krijgt een nieuw logo en wimpel.
Vele leden waren niet tevreden met het eerste logo. Reden om tijdens het eerste lustrum iedereen uit te nodigen met een nieuw ontwerp te komen. Tijdens dat lustrum is gestemd en werd bovenstaande ontwerp met de meeste stemmen gekozen.

 

Waarom dit ontwerp ?
- Het logo van de werf waar de Rogger werd gebouwd is eistalogo Om de relatie van de Rogger met de werf te benadrukken, is het woord EISTA vervangen door ROGGER in hetzelfde lettertype, terwijl de drie golfjes (die het water representeren) hetzelfde zijn gebleven;
- De kleuren rood, wit, blauw symboliseren de Nederlandse afkomst van de Rogger;
- De herkenbaarheid van het logo op de wimpel is maximaal als de wimpel onder de bakboord zaling hangt.

Hopelijk vinden onze zusterclubs van de Banjer en de Krammer dit logo zo fraai dat zij ook willen overwegen hun logo aan te passen.

Aan Faber Vlaggen is opdracht gegeven 50 wimpels te maken die in maart 2012 worden geleverd. Alle Rogger-eigenaren hebben een uitnodiging ontvangen om de wimpel te bestellen.

 

Antivries en koelvloeistof
HCC Watersport en het Watersportverbond hebben een interessant artikel uitgegeven over 'Antivries en koelvloeistof'met veel nuttige weetjes.

Antivries1

Antivries2

Notulen ALV 26/11/11, volgende ALV RMC in 2013 en viering 3e lustrum in 2014
(translate minutes membersmeeting 2011)
De Algemene LedenVergadering van 26 november 2011 was zoals elke twee jaar zeer plezierig met veel kennisuitwisseling van onze schepen. 17 personen waren aanwezig die 11 Roggers vertegenwoordigden. Klik hier voor de notulen.

Afgesproken is dat de volgende ALV wordt gehouden op zaterdag 30 november 2013 in Driebergen.
Het derde lustrum van de RMV wordt het jaar daarop ergens in Nederland gevierd met onze Roggers erbij.

Wind- en mistkaart Nederland
Elke 10 minuten worden de posities op deze kaarten bijgewerkt:
- Windkaart: http://buienradar.nl/wb.aspx?soort=wind&tijd=1
- Mistkaart: http://buienradar.nl/wb.aspx?soort=zicht&tijd=1

De RMC heeft met Rijkswaterstaat contact over de windvermelding, die elk uur op VHF1 voor het IJsselmeer en Markermeer wordt gegeven. De genoemde windkracht wijkt meestal (sterk) van de windkracht die men zelf meet op deze meren. Het verhaal ging dat de windkracht van vliegveld Lelystad werd uitgelezen. De werkelijkheid is dat de windmeter op de Houtribsluizen wordt gebruikt.
Veel beter zou zijn om de windkracht van Trintelhaven uit gebruiken, waardoor een betere indicatie van de windkracht op beide meren wordt gegeven. Rijkswaterstaat heeft op dit moment geen verbinding met de windmeter van Trintel, maar onderzoekt wat de mogelijkheden zijn.
Wordt vervolgd.

New translator for Rogger-site
The Rogger-site is in the Dutch language. Foreign Rogger-owners and other persons who are interested in the Rogger can use the Google-translater on the home-page. The translation is not suberb, but understandable. For extra support the Bing-translators is now added.
And there always the possibility to ask the webmaster via roggermotorsailerclub@google.com for more (detailed) information.

Maak je zelf je route in Google Maps/Earth
Het Rogger-lid dat onderstaande reis van Schotland naar Barcelona heeft ondernomen, had van alle havens die onderweg waren aangelopen de GPS-positie vastgelegd. De route had hij niet in beeld gebracht. Daar dit verhelderend kan werken, zijn alle GPS-posities in Breedte en Lengte onder elkaar in een spreadsheet getypt.
Het resultaat 'Opslaan als'  in .csv formaat. Deze file daarna importeren in het programma GPSvisualizer www.gpsvisualizer.com . Het resultaat verschijnt als onderstaande rode routelijn in Google Maps of Google Earth.

Het kan nog fraaier via www.animaps.com . Op eenvoudige wijze kan op diverse manieren een routelijn gemaakt worden en allerlei soorten informatie worden toegevoegd. Bekijk de 'Examples' op de Animaps-site (het starten van de animatie neemt een paar seconden in beslag).

With a Rogger MKII from Schotland to Barcelona
The Sun Dog, a Rogger MKII, sailed this year 2011 from Scotland to Barcelona. Hereby the journal of the captain:

RMCSchotlandBarcelona

 

 

Since leaving our home port in Largs/Scotland we have had very mixed weather and sea condition. All the way from Force 0 to Force 8 Beaufort and never at any time did we feel that the condition were too much for our trusty Rogger. In fact off the coat of Ireland in the Force 8 Sun Dog was surfing down the waves - a strange experience in a motorsailer, but she was never out of control. We had big swell a number of times but most noticeably approaching the Isles of Scilly, and also at L'Aber Wrach in France and again the boat behaved impeccably.
Having sailed from Scotland to Barcelona (via Bordeaux and the Canals Lateral and Midi) there is absolutely no doubt left in my mind that our Rogger 35 is a great all-round boat. With the mast down, laid on the wheelhouse roof, with the light boxes removed, Rogger 35's fits under the lowest bridges along the canal route. This might be useful information for members considering a transit or indeed just part of this canal system.
Our blog http://gerrypentleton.com/category/scotland-to-the-med-2011/page/8/ (sequence from page 8 to 1) covers our journey all the way from Largs to Barcelona.
Everywhere we stopped people would come along admiring the boat and asking what she was. Some thought Fisher, other Colvic, but only one man in Ireland knew she was a Rogger 35. But there again he owned a boat yard and had done a lot of work refurbishing a Rogger, but he couldn't remember the name of the boat.

 

 

100.000 hits op de Rogger-site
De Rogger Motorsailer Club is opgericht in 1999. Gelijktijdig is de Rogger-site ontwikkeld als communicatiemiddel tussen (potentiële) Rogger-bezitters en als startpunt voor een netwerk van internetsites die een aantal schepen van de Eista Werf vertegenwoordigen. Zo zijn naast de Rogger-site levendige sites ontstaan van de Banjer en de Krammer en een overkoepelende site van de Eista Werf.
Onlangs is de 100.000ste hit geregistreerd van de Rogger-site, waarmee is aangetoond dat de site aan een behoefte voldoet. De voorzitter/webmaster heeft besloten zijn Rogger/FD2 aan te houden tot hij er bij neervalt, dus blijft de Rogger-site (hopelijk) nog heel lang actief.

ATTENTIE: check alle leidingen op waterheveling
FreeGoosenecks

Een van onze leden heeft een ernstige vorm van waterheveling ondervonden: haar Rogger kwam in korte tijd half onder zeewater te staan !!!!!!

Wat is er gebeurd. In de originele versie van de Rogger MK en FD is in de natte ruimte in de afvoer van het wasbakje een T-stuk gemonteerd waarop de afvoerpomp van de douche is aangesloten. Toen d.m.v. de hoofdchakelaar de electriciteit van deze Rogger werd afgesloten, liet de afvoerpomp om onduidelijke redenen water door. Die reden kan zijn dat er vuil in de klep van de pomp zat. Omdat het T-stuk ONDER het buitenwater niveau was gemonteerd (zie de Water level lijn op de foto hiernaast) kon door hevelwerking ongelimiteerd water in de boot stromen.

Dit is een fatale montage-fout !!!!!!!!  Een pomp kan altijd wel een keer vervuild zijn, maar dan mag geen hevelwerking optreden.

In de originele versie van de Rogger ligt de bovenrand van de toiletpot ongeveer 1 tot 2 cm boven het buitenwater niveau. Het T-stuk moet daar dus een eind boven zitten. Breng waar dan ook zwanenhalsen aan die zo ver mogelijk boven het buitenwaterniveau uitkomen.
Denk hierbij ook aan de aan- en afvoer van het toilet en motor.

En als je op ruw water bent en/of gaat zeilen of de boot wat langer verlaat, draai dan de afsluiters dicht.

Een gewaarschuwd Rogger-lid telt voor twee.

 

Voorkom bacterie-ontwikkeling in de dieselbranstof
Steeds vaker wordt bacterie-ontwikkeling in de dieselbrandstof geconstateerd waardoor de filters en leidingen van de motor verstopt raken door een slijmerige smurrie. Het gevolg hiervan is dat de motor geen brandstof krijgt toegevoerd en ermee stopt. Met alle mogelijke gevolgen van dien. Grote veiligheidsproblemen en stress zijn het gevolg. Het komt de laatste tijd steeds vaker voor dat dit probleem zich voordoet. Reden is dat naast water of condens in de dieseltank, tegenwoordig 5 % biodiesel wordt toegevoegd aan de gewone 'witte' diesel. Hierdoor is de brandstof kwetsbaarder geworden voor een bacterie-aanval.

Daarom is het raadzaam niet alleen veel aandacht aan de filters te schenken, maar wordt door velen aangeraden om een bacterie-dodende vloeistof aan de brandstof toe te voegen. Over deze toevoegingen is een interessante test verschenen: klik op deze link. Een van de beste toevoegingen is Grotamar 71 of 82. Dit is o.a. te koop bij Kniest of via internet in Duitsland.

Check de brandstoffilters
Vanzelfsprekend is het van groot belang dat uw brandstof filters in orde zijn en regelmatig vervangen worden. Er kunnen de volgende filters in het brandstof-circuit aanwezig zijn: in de dieseltank bij de uitgang naar het groffilter, het groffilter, het fijnfilter, in de opvoerpomp en in de brandstofpomp. En misschien nog wel op meer plekken in het circuit. Verstandig is om het geheel eens na te kijken, te checkken met uw monteur en/of na te kijken in het instructieboekje van de motor.
Interessante links over dit onderwerp zijn:
http://www.fisherclub.com/Kluspagina/Vuile%20diesel/Vuile%20diesel.htm en 
http://www.youtube.com/watch?v=si6yaL8-Klw

Grafitisering
Dit verschijnsel deed zich de afgelopen jaren voor in een Mitubishi
S4Q scheepsdieselmotor (4-cilinder, 50 PK). De motor is 8 jaar oud met 1300 draaiuren.
De koelvloeistof werd in de loop der jaren steeds zwarter. Wat zou het kunnen zijn? Roet door een intern lek? Corrosie? Electrolyse? Deze mogelijkheden werden genoemd door de leverancier van de motor. Gedeeltelijke demontage van de motor, w.o. de warmtewisselaar, leverde geen antwoord op.

Uiteindelijk kwam het verlossende antwoord van een goeroe op motortechnisch gebied: het is een galvanische corrosie dat leidt tot het "verpotloden" van gietijzer, ook wel "grafitiseren" genoemd. Gietijzer bestaat uit ijzer en grafiet (en nog een aantal bestanddelen). Door corrosie van het ijzer komt grafiet vrij dat opgenomen wordt door het snel stromende koelwater in de motor.

Waardoor wordt dat corrosieverschijnsel veroorzaakt ? Dat is tot nu toe niet duidelijk. Mogelijk dat koelvloeistof van mindere kwaliteit was of onvoldoende is ververst (moet minimaal een maal per 5 jaar).

Hoe op te lossen?
Op de eerste plaats de motor langdurig doorspoelen met leidingwater en chemische middelen tot al het zwart verdwenen is. Daarna het systeem vullen met de goede koelvloeistof (waarschijnlijk de rose kwaliteit en dus niet de blauwgroene vloeistof)). Mogelijk nog beter is: antivries van de beste kwaliteit, in een verhouding van 40% antivries en de rest leidingwater. Dat zou volgens de goeroe een betere corrosiebescherming geven dan goede koelvloeistof. Maar een andere deskundige laat weten dat antivries aangelengd met water NIET gebruikt mag worden in een motor met een aluminium kop vanwege corrosie.

Mocht iemand een andere mening hebben dan hoort de webmaster dat graag.

Perikelen rond de revisie van een Perkins 4.236 scheepsmotor en Paragon keerkoppeling
Zestien jaar geleden heeft de voorzitter van de RMC een Rogger FD2 gekocht. Deze Rogger was de enige motorsailer die voldeed aan het wensenlijstje van de bemanning. En omdat de Rogger nog steeds bevalt,  is besloten om de 'fifty' te behouden tot de bemanning er bij neer valt. De Rogger is nu 36 jaren jong. Veel aan het schip is gerenoveerd, behalve de motor en de Paragon keerkoppeling. Na 4.000 motoruren liep de motor nog als een naaimachine: altijd direct starten,minimaal motorolieverlies, geen lekkages.
De afgelopen jaren was het vaargebied de Oostzee met uitstapjes naar Nederland, België, Frankrijk en Engeland. Gemiddeld werd 30% van de tijd gezeild en aangevuld met 200 tot 300 motoruren per jaar.  De komende jaren zullen daar ook reizen door het binnenland van Europa bijkomen. Er kan dan niet gezeild worden, dus zal de motor meer gebruikt gaan worden. Een betrouwbare motor wordt steeds belangrijker.oor steeds belangrijker.

Reden om twee jaar geleden onszelf de vraag te stellen: is het nog verantwoord om de komende jaren met een 36+jaren motor/keerkoppeling en een seniore bemanning van twee personen grote reizen in het buitenland te ondernemen? Als wij alleen in Nederland zouden varen, was de keuze eenvoudig: doorvaren tot er iets kapot gaat of meteen vervangen als iets waarschuwt. 'Onze' monteur is altijd bereikbaar.
Maar in het buitenland is dat anders: problemen krijg je altijd op het verkeerde moment. Op zee, in het zeegat, op een afgelegen plek, in het hoogseizoen. En om dan een gekwalificeerde monteur erbij te krijgen, is   moeilijk. En als de rekening komt, wordt er geschreven met twee harken. Kortom de voorkeur ging uit naar revideren.
Daartoe hebben we een paar deskundigen geraadpleegd waaronder importeur Kemper en Van Twist. Veel verschillende meningen, maar een doorslaggevend advies was uiteindelijk: alle randapparatuur laten nakijken/vernieuwen, slangen, pakkingen en electrische bedrading vernieuwen, alleen de kop van de motor halen en als het er goed uit ziet: niet verder demonteren. Kosten € 5000 tot € 6.000  inclusief een ruil- Paragon van Drinkwaard. Daartoe werd  besloten.

Aan het eind van het vaarseizoen 2010 werd de motor met keerkoppeling in 1,5 uur uit de boot verwijderd en afgevoerd naar de werkplaats van de monteur. Tijdens de demontage van de motor ontdekte de monteur dat twee van de vier cilinders een lichte vorm van waterschade hadden opgelopen met als resultaat dat de motor helemaal gedemonteerd werd om vervolgschade te onderzoeken. De rest van de motor was nog in perfecte staat.
PerkinsUitlaatbocht

 

 Wat was de oorzaak van deze schade? Een jaar daarvoor, aan het eind van het vaarseizoen, viel een gat in de uitlaatbocht op het spruitstuk. Koelwater is toen niet alleen 
 richting uitlaat gelopen maar ook de andere kant uit, de motor in. Dit water heeft een jaar lang twee zuigerwanden licht aangetast. Je zou er nog jaren goed mee kunnen  
 varen, maar met onze doelstelling niet meer verantwoord. Reparatie middels kotteren, honen, nieuwe zuigers kost een kleine € 2.000. Totale kosten werden nu beraamd op €
 8.000. Met deze bedragen in het hoofd begon langzaam de gedachte te rijpen om eens naar een nieuwe motor te kijken. Onze Perkins van 72 PK is een echte motor waar je
 je bijna aan gaat hechten. De Rogger weegt 10 ton en met de vuistregel '5 PK per ton op stromend water' voeldoet een 50 PK motor ook. Een nieuwe motor is stiller,
 verbruikt minder en voldoet aan de milieu-eisen, Maar ja, van het een komt het ander: ook de fundatie, de bestaande schroefas van 45 mm en de schroef van 24"x 20" moet dan aangepast worden.

 

Op de Hiswa 2011 zijn 6 leveranciers bezocht en uiteindelijk is gekozen voor een totaal oplossing met een Vetus 52 PK motor (Mitsubishi-basis), keerkoppeling, instrumentenpaneel, 40 mm schroefas en nieuwe lagers en schroef. All-in prijs inclusief arbeid tot en met operationele oplevering € 13.000. 5 jaar garantie. Veel geld, geen Perkins, maar wel het vertrouwen dat de kans op problemen sterk is afgenomen.

Daarnaast speelt nog een verzekeringskwestie met FBTO. De deskundige expert van FBTO die de schade kwam bekijken, verklaarde met drie getuigen erbij dat de schade was ontstaan door het gat in de uitlaatbocht een jaar ervoor. Hij zou aan de verzekering voorstellen de dagwaarde van de motor (€ 3.500) en de uitbouw en demontage (€ 1.000) te vergoeden. Maar helaas besloot FBTO niets te vergoeden omdat het expertisebureau plots de oorzaak van het probleem had gewijzigd: corrosie door 30 jaar inwerkend vocht. Bij de leden van de Rogger Motorsailer Club is zoiets nog nooit voorgekomen en ook de specialist van Kemper en Van Twist had zoiets nog nooit meegemaakt. De ervaring met contra -expertise experts is beschamend: hier gelden de regels van 2 handen op één buik. Daarna rechtsbijstand ingeschakeld en   tenslotte het KIFID, de onbudsman op gebied van verzekeringen. Het KIFID heeft de case opnieuw aangekaart bij de directie van FBTO. Uiteindelijk heeft na 1,5 jaar correspondentie en een dossier van 5 cm dikte FBTO laten weten dat mijn schademelding juist was, maar dat deze schade niet vergoed werd ?! Ook een coulance regeling was niet bespreekbaar. Dit oordeel had dus ook 1,5 jaar eerder kunnen plaats vinden en had veel frustratie en kosten van alle betrokken organisaties kunnen voorkomen. Hulde aan het KIFID, maar een goede reden om de verzekering met FBTO met onmiddelijke ingang op te zeggen. Waarvan acte.

Reisverslagen naar Parijs (2009) en Berlijn (2010)
De voorzitter van onze zusterclub, de Krammer Motorsailer Club, is in 2009 naar Parijs gevaren en in 2010 naar Berlijn. Van beide reizen zijn verslagen gemaakt vol interessante details. Klik op de links Parijs en Berlijn, en vaar mee. Met dank aan de KMC.

Afsluiters in wintertijd
MaybeWinter2010

De Maybe heeft weer een zeer praktische tip, nu voor overwinteraars in het water:

" Aangezien de originele, 37 jaar oude Blake schuifafsluiters er nog in zitten (volgend jaar vernieuwen) blijken ze, al zij het minimaal, buitenwater door te laten zodat de antivries zachtjes wegloopt.
Voor de zekerheid heb ik ter hoogte van de afsluiters vier ouderwetse gloeilampen van 25 W geplaatst tijdens de vorstperiode. Het resultaat is dat de omgevingstemperatuur ca. 8 graden bleef.

Hiermee is een aanzienlijke besparing bereikt op electriciteitskosten ten opzichte van het gebruik van een 500 W kacheltje, waarvan je er minimaal twee moet laten branden om ook maar enigszins in de buurt van de afsluiters te komen.

Mogelijk hebben de leden iets aan deze kosten besparende en veilige methode om de afsluiters vorstvrij houden."

 

 

Probleem met terugslag uitlaatgassen

Onderstaande probleem is voorgelegd aan ANWB Watersport:
Ik ben vele jaren in het bezit van een Rogger motorsailer type FD2 d.w.z. een vast stuurhuis en open kuip.. De uitlaat van de Perkins dieselmotor is watergekoeld en bevindt zich aan stuurboordzijde 10 cm boven de waterlijn ter 'hoogte' van de achterkant van het stuurhuis. De uitlaatgassen zijn niet te zien maar bij bepaalde windrichtingen ruik ik de gassen in het stuurhuis. Door wervelingen achter het stuurhuis, slaan de gassen terug. Dat ervaar ik als irritant.
Het afgelopen seizoen heb ik geëxperimenteerd met een haakse bocht op de uitlaat om te kijken of hiermee de uitlaatgassen gestuurd kunnen worden. Helaas blijven de gassen het stuurhuis binnendringen: zie http://www.youtube.com/watch?v=_OGEAcdzlFA (YouTube).
Nu overweeg ik de uitlaatslang te verlengen tot helemaal in het achterschip. De Rogger heeft een geveegde kont c.q. spitsgat. Zou de uitlaat vlak boven de waterlijn moeten uitmonden of hoger? Zijn er alternatieven? Is de lengte van de uitlaat aan een maximum gebonden?
Kortom allerlei vragen waar u mogelijk door ervaringen bij anderen een antwoord op heeft.
Graag laat ik mij door u adviseren.

Het anwoord van ANWB Watersort kwam per kerende post:
Naast irritant kan de door u beschreven situatie tevens zeer gevaarlijk zijn als gevolg van ophoping CO koolmonoxide in het stuurhuis. De eenvoudigste oplossing is in dit geval te zorgen voor goede ventilatie en doorstroming vanuit het voorschip of stuurhuis om het ontstaan van vacuum op te heffen. Wij geven in overweging om een CO alarm, bij voorkeur met infodisplay om de waarde af te kunnen lezen, te plaatsen in het stuurhuis.
De drukverlaging ontstaat door de langsstromende lucht over en langs het schip en opbouw tijdens de vaart. Het is niet zo eenvoudig om op afstand de technische oplossing voor een specifiek geval te geven. De uitlaat behoort dicht bij het wateroppervlak te zitten; de uitlaatleiding kan niet onbeperkt verlengt worden ivm de oplopende tegendruk in de langere uitlaat . Omdat hier sprake is van een watergekoelde uitlaat dient de uitlaat met voldoende afschot naar het achterschip te lopen. In de watergekoelde uitlaat moeten uitlaatgassen en koelwater zich goed vermengen en vervolgens, zonder risico op terugstromen, afgevoerd worden. Van een uitlaat in het achterschip is, mbt kans op terugstromen, te verwachten dat gunstiger is. Een overweging is ook om de uitlaat net onder water te laten uitkomen zo dat het uitlaatgas tijdens de vaart verder achter de boot komt met de kans op minder terugslag. Van belang is dan weer te zorgen voor een terugslagklep eventueel dubbel om te voorkomen dat er water terug kan stromen, speciaal bij stationair en achteruit slaan.
Voor pricipeschetsen van uitlaatsystemen, zonder als doel reclame te willen maken, verwijs ik u naar de digitale catalogus van Vetus!

ERVARING: De voorzitter heeft begin 2011 de Perkins 4.236 (72 PK) vervangen door een Vetus Mitsubishi M4.55 (54 PK) motor inclusief keerkoppeling, schroefas, schroef en een geheel nieuw uitlaatsysteem. De uitgang van de uitlaat is verplaatst naar helemaal achterop de romp. Na een seizoen gevaren te hebben met alle soorten winden kan geconstateerd worden dat geen uitlaatgassen meer geroken worden.

Replacement propellorshaftbearing and renewal flexible coupling
De Free, een Rogger FD2, uit Engeland had speling op de schroefas. Tevens waren de rubbers in de flexibele koppeling uitgesleten.
Eigenaar Poppy was zo vriendelijk een fotoreportage van de reparatie op te sturen: see FreeSchroefasKoppeling . Poppy, thanks.

 

Webmaster is back in town
De webmaster is weer terug in de haven na een schitterende reis langs de Oost-friese eilanden, de Duitse kusten, Rügen en terug. Het weer was uitzonderlijk aangenaam, de cultuur-historie bijzonder en de renovatie-activiteiten van de Duitsers in voormalig Oost-Duitsland indrukwekkend.
De reis heeft 68 dagen geduurd waarin 1212 mijl is afgelegd. Het aantal motoruren bedroeg 172, het aantal zeiluren 84 (=33%). We hebben 11 nachten geankerd, aan havengelden is € 660 uitgegeven en aan brug/sluisgelden € 73. Het Pelleboer gemiddelde was 7.7, het hoogste wat we ooit hebben meegemaakt. Op twee accu's na die het na drie jaar begaven, hebben we geen technische problemen gehad.
Kortom een topreis.

How far a Rogger FD2 can sail upstream the Thames ?

'Free' and her Thames voyage, May 2010
FreeNew

 

 Rogger FD2, 10.50 x 3.48 x 1.20 meter

 

 

 

Finally the winter sheds its coat and all over the land life is renewed. We can sigh in relief at the wonder of it all. 'Free,' newly painted is ready for her first journey since returning from Turkey two winters ago. Has it really been so long? Certainly, two winters have taken their toll and my spirit has been battered and bruised but still I persevere... still I live the dream. After a year of part time work in a boatyard at Sunbury Lock on the Thames, I decide to take a month to see how far up the river I can get until I run aground. I'm told I could make Oxford but talk is always cheap and those who are inert are rarely short of words. I simply have to find out for myself.

CFreeThames0 The Thames. Click on picture for details.

'Free' is provisioned in Walton on Thames and then refuelled at Penton Marina before making her way north and west towards Windsor.

FreeThames5Friendly Lock keeper at Windsor

I have never sailed beyond Old Windsor lock before so I cautiously make my way through the locks and under some bridges that are agonisingly close to scraping the top of my lowered mast! One thing is certain, it is far more relaxing than the French experience where the locks are opened fast and the water boils and surges, tossing the boats against the sides. All is slow and relaxed.

FreeThames2Con, Jo, Pete and Poppy. Party on 'Free' in Maidenhead

.I meet many kind folk on my journey including Lisa on her beautiful 'Sacred Spirit' at Runnymede and then on to Maidenhead to tie up alongside Con and Jo's barge 'Gabarra'. It is lovely to see them again and to party on 'Free''s after deck. It is always good to catch up on who's done what on the river. Water folk are always on the move and you never know who you'll meet around the next bend.

'FreeThames3Gabarra' and 'Free' together, Maidenhead

After saying goodbye to Con and Jo, it is off past the beautiful little islands of Cliveden Reach towards Cookham and I meet Peter Wooton on his narrow boat. This gentleman tells me many interesting and helpful facts about the Thames and gives sound advice about what to expect as I venture towards Oxford. One evening I tie up alongside him at Marlow and I cook dinner while he provides red wine. We sit and watch the night close in on the river, a thoroughly pleasant evening!

FreeThames4Sharing a meal with Peter

I say goodbye to Peter the following morning and make my way through the lovely little village of Marlow. I notice a narrowboat and my good friend Patricia with Ken. She is an American who has met Ken while on holiday here in the UK. They are making a go of it and hope to cruise the canals of England together. I need no persuasion to stop and tie up next to them. I can almost hear the kettle boiling as I come alongside. A cup of tea? Rather! But even better than that, Patricia suggests lunch together so we eat by the tow path. Very nice!

FreeThames5Patricia and Ken

However, it isn't all tea and biscuits. It is still quite hard work locking in on my own and I slowly continue my journey towards Henley on Thames, Wargrave, Sonning and then Reading. One has to to engage full concentration with all the river craft but there is also the additional hazard of the shallowing of the river as it winds towards Pangbourne. 'Free' is not really a river boat as you know. Her strengths lie in sea going so she is quite deep. Most vessels navigating the river are a lot shallower so can travel as far as Oxford and even beyond to the source of the Thames at Lechlade in the Cotswolds. I know that I'll be very lucky to reach Oxford, in fact I meet many folk who believe that I may not even reach Abingdon.

FreeThames6In one of the locks

At every lock, the Keepers warn me to be careful with the depth of the river and many times I feel 'Free' skim over the mud. Sometimes the depth-sounder reads zero and I have to concentrate fiercely. "Free' is a big boat but this far up the river she becomes huge! Many folk express surprise to see a sailing boat so far up river. They ask me many questions and are impressed that I am sailing her alone. I tell them that I have already taken her all the way across France and Belgium.

FreeThames7Up river near Abingdon

The Thames is bathed in beautiful hot sunshine but the heat has lowered the depth of the river by nearly a foot and as I approach Abingdon, I am touching the bottom frequently. However, it is not enough to stop me yet. I have to admit though, there are many times when I feel that it is time to turn around and abandon my quest to reach Oxford. Something inside of me remains quietly stubborn. I feel the same determination that has taken me from Turkey all the way back to London Town. I will not surrender yet, not until I am certain that I can go no longer.

FreeThames8At anchor for the night

I do have a small problem in addition to the decreasing depth and that is where to stop at night. I am too deep to tie up alongside the river bank. What shall I do? I find places where I can drop my anchor. I spend six evenings swinging at my anchor and the blissful silence, as the day fades into twilight, is purely magical.

FreeThames9Abingdon with just inches under my keel!

I feel very happy to reach the pretty little town of Abingdon and the lock keeper tells me to be careful from now on. I am so nearly there. I make my way for the rest of the afternoon until I am one mile short of the outskirts of Oxford. Can I make it?

Alas no! As the sun sets over the meadows 'Free' finally grinds to a halt. She is stuck and can go no further. I wrestle her off the mudbank and somehow manage to turn her around . I am bitterly disappointed no to enter the town but content to know that I was so close to achieving a challenging navigation of this beautiful river. I have done my best and once again, this wonderful little boat has done me proud.

Experiences of Lyster (Rogger MKI) fitting in a new engine.LysterPerkinsSabre

 The engine is a Perkins Sabre M92B (85 bhp / 64 kW) with a ZF45A gearbox. The reduction ratio is 2.5:1 and we have retained the
 original (overhauled) propeller. There is a new Aquadrive coupling between the gearbox and shaft. The alternator is 90 amp and we
 have a dual switchable fuel filter system.

 So far we have had engine trials with the yard people and one trip on our own.

 The engine seems first class. At 1600 rpm we run at about 7.2 knots and at 2300 rpm about 7.8 knots (2400 rpm is maximum). On
 tickover the speed is about 4 knots. We expected approximately this speed and because we may use Lyster in smaller canals
 wanted to be able to reduce our speed at the same time as putting the engine under load. After taking advice we ordered the gearbox
 with a
trolling valve (we have no personal experience of this, but understand it is common on, for instance, fishing boats). The
 theory is that the engine may be run up to 1200 rpm, but the boat speed may be reduced by up to 80%.

 The bad news is that it is not working properly! We are still trying to resolve this problem and want it fixed before we come out of the
 water again to paint.

 Fitting the new engine presented only a few problems. The engine bearers needed slight modification and the engine width just fitted with only a little spare room: the length was no problem. The height of the engine however meant that the header tank had to be lowered a little (this was not difficult). But we still have the top of the header tank too close to the underneath of the covering hatch. We hope to reduce this problem by fitting thinner (but better quality) sound insulation. Even then I would have been happier to have more space above the engine. At present the engine water temperature rises and then remains steady at 80 degrees Centigrade.

We have had much other work done - new plumbing/calorifier, some new electrics and battery management system, new windows (except port lights), new cooker and gas system etc, but these may not be of interest. We still have a lot of work to do, but are enjoying the experience and, most important of all, are very happy with our comfortable and able little ship.
We would, of course, be very happy to answer any questions from fellow club members, if they think we are able to help, and would welcome advice from anyone with a trolling valve!

 

Because the webmaster was not familiar with a 'trolling valve' he asked the owner of Wildebeest for an explanation (dutch/english):
"Een trolling valve wordt meestal gebruikt voor het vissen, wanneer een schip langzamer moet varen dan gewenst is voor verantwoordelijk motorgebruik. Het betreft een systeem waarbij de koppeling gestaag kan slippen, zodat de toeren hoger blijven en de schroef langzamer kan draaien.

Controlled clutch slip system

Principle of operation.
The aim of the "trolling valve" is to let the clutch slip in a controlled fashion to reduce the rotational speed of the propeller. In terms of use, this system can be applied to all ships having a fixed pitch propeller and obliged to produce high on-board power while keeping the ship's speed low. This is the case where a vessel is fitted with "energy intensive" equipment, such as large winches. To satisfy this requirement, the solution consists in letting the main engine (the prime energy source) run as closely as possible to its nominal speed, and to reduce the speed of the output shaft. To do so, some transmissions can be fitted with a "trolling valve", which is in fact a device to make the clutch slip.

Masson-Marine determine an operating range.
In order to define the operating range of the "trolling valve", while ensuring that the client will not "burn" his propulsion clutch, the manufacturer should compute every case individually. The calculation is made from the following data:
    * Engine power and speed
    * Operating temperature limit
    * Oil flow rate required for cooling
Based on these different parameters, Masson-Marine determine the operating range of the "trolling valve".
    * Operating pressure
    * Clutch slip and temperature surge limit
    * Critical propeller speeds.

Bij speedboats heeft men vaak een tweede, kleinere outboard die alleen maar voor trolling wordt gebruikt. Trolling heeft overigens dezelfde taalwortel als "trawler"  ".

The chairman published his experiences on this site in chapter Archief (=Archive) under the heading "Oproep ervaring SCHROEF". Translate this paragraph with Google Translate: see first sentence on the hompage.

QUESTION: Everybody who has some experiences with lowering boatspeed of Roggers in canals, inform the webmaster.

Aanpassingen aan een Rogger FD2
Met de zeer gewaardeerde
adviezen van de Maybe en de Vier Winden heeft de Anne Laura een aantal interessante modificaties aangebracht in hun FD2.

Restauratie oorspronkelijke watertanks
Bij de démontage van de flexibele tanks bleek snel het probleem. Door verplaatsing van de mastdruk op het tankdeksel, paste het deksel van het mangat niet meer, waardoor lekkage is ontstaan. Door het aanbrengen van een r.v.s. spindel in de tank, bleek het mogelijk de oorspronkelijke vorm terug te brengen. Wel eerst de verstaging losmaken ! De spindel staat op de ballast en fungeert zo als extra maststeun.

Herindeling stuurhut
StuurhuisAnneLaura-

 - de langsbank aan SB in drieën gedeeld: twee zitplaatsen met klaptafel aan SB

 - de klaptafel kan ook als (hoge)  zitplaats voor de "bijrijder" fungeren

 - een zitplaats aan BB.

 

 

 

Kuipgrepen
KuipgreepAnneLaura

 

De twee zijstukken die in de weg zaten bij het instappen en bij het zitten in de kuip, heb ik afgezaagd. Het kostte wel even moeite om de zaag er in te zetten, maar ik ben tevreden met het resultaat. Qua werk stelde het niet veel voor en als je zuinig zaagt, kan je twee praktische handgrepen overhouden.

 

 

 

Zwemtrap
ZwemtrapAnneLaura 
Model "Vier Winden": nu is het wachten nog op zomers zwemwater.

Keerkoppeling
Voor alle zekerheid heb ik de reserveonderdelen voor een mogelijke levers-reparatie aangeschaft incl. de flexmagneet. De aanschaf hiervan bleek moeilijk, omdat bedrijven als Halfords en bouwmarkten dit product niet meer leveren.
De oplossing was simpel: één telefoontje naar de garage waar mijn auto in onderhoud is en dezelfde dag had ik er een ! Kosten € 28,00.

Voor detail-informatie kunnen leden met de Anne Laura bellen.

Ledenlijst RMC 2010
De vertrouwelijke ledenlijst van de Rogger Motorsailer Club 2010 is 17 februari naar alle betalende leden gestuurd. Vandaag 18 februari 2010  kan aan de lijst worden toegevoegd de Jubi uit Duitsland. Leden kunnen op deze wijze rechtstreeks contact met elkaar opnemen en kennis uitwisselen.

Onderhoud Jabsco koelwaterpomp
De Maybe heeft een interessant oplossing gevonden om het onderhoud aan de Jabsco koelwaterpomp gemakkelijker te maken. Zie hier zijn oplossing.

"Het is een crime om onderhoud te plegen aan de Jabsco koelwaterpomp op de Perkins 4.236, zoals het controleren van de impeller.
Het betreft hier het demonteren van het deksel van de pomp die op zichzelf al verborgen zit onder de brandstofpomp en dus slecht zichtbaar en bereikbaar is, Je kunt met een schroevendraaier (hoe klein ook) bijna niet op de boutjes komen. Het moeilijk daardoor moeilijk ze los en later weer vast te draaien, zodanig dat het deksel niet lekt.
Daar komt nog bij dat niet alleen de peilstok in de weg zit, maar de bedrading van de startmotor er stijf tegen aan zit. En dat is link want kortsluiting (of de hoofdschakelaar moet uitstaan, wat niet het geval is tijdens de vaart) is zo gemaakt.

Ik was het getob helemaal zat en heb gekozen voor de volgende oplossing die makkelijk / veilig / en snel is.
Op de koppen van de boutjes heb ik vleugelmoeren gesoldeerd zodat met de hand (dus zonder gereedschap) de boutjes los en vast gezet kunnen worden. Breng bij het monteren wat vaseline aan op het deksel, zodat de afdichting goed is. Met handvast aanzetten van de boutjes is de zaak in orde.
Ik denk dat het moeilijk bereikbaar zijn, de oorzaak is dat impellers te lang blijven zitten, laat staan gecontroleerd worden. Dit kan u duur komen te staan en ik hoop dan ook dat deze suggestie daar verbetering in brengt in uw eigen belang.

NB. Let op als u gaat solderen!!!!! De volgorde is als volgt: vleugelmoertje ondersteboven vastklemmen en het boutje er ondersteboven aan vast solderen. Doet u dit niet dan loopt u de kans dat er tin langs het draadeinde van het boutje loopt met alle gevolgen van dien. Verder is het priegelwerk, maar goed te doen.
Succes."

Er staat ook een duur alternatief: voor een kleine € 100 kunnen een paar grote knoppen met de juiste schroefdraad worden aangeschaft, zodat met de hand het deksel verwijderd kan worden.

Aanvullingen van de Vier Winden
In aansluiting op het bericht van de Maybe heeft de Vier Winden een alternatief voor de waterpomp:
"Bij de firma Technautic te Wormerveer (www.technautic.nl) is een set draadeindjes en vleugelmoertjes te verkrijgen onder de naam Pinwing. Kosten rond € 20,-
De draadeindjes draai je in de zes schroefgaten van de waterpomp. Deze blijven zitten. De deksel er weer op en de vleugelmoeren aandraaien. Klaar.
Dit heb ik enige jaren geleden toegepast. Het systeem werkt tot mijn volle tevredenheid."

Paragon keerkoppeling.
"De keerkoppeling uit de boot halen is best wel een karwei. De achterste motorsteunen zitten vast aan de koppeling. De koppeling is na meer dan dertig jaar dienst voor de eerste keer in de revisie geweest. Een aantal onderdelen zijn vernieuwd: pakkingen; keerring uitgaande as; tussenschild pakking; twee zuigerveren. De levers had ik zelf al vervangen.
Aan onderdelen waren de kosten ongeveer €175,- (exclusief BTW). De revisie vroeg zes werkuren. In totaal, inclusief olie en testen, was ik nog geen €600,- (inclusief BTW) kwijt. Dit is zonder de kosten voor het in en uit de boot halen.

Contributie 2010
Alle Rogger-eigenaren die nog niet de contributie voor 2010 hebben overgemaakt, verzoeken wij het bedrag van € 10 over te maken naar de penningmeester.

Subscription 2010
Alle Rogger-owners are requested to remit the subscription 2010 of € 10 to the treasurer.

RMC-leden helpen elkaar
Rogger-leden May Be en Vier Winden hebben het nieuwe lid Anne Laura geholpen met de keuze voor een zwemtrap en het oplossen van problemen met de drinkwatertank. En zo hoort dat ook in de RMC.
Tevens heeft de Anne laura goede ervaringen opgedaan met adviezen van Dechos Engineering www.dechos.nl over o.a. vuilwatertanks.

Recente ervaring met reparatie Paragon-keerkoppeling
Tegen het einde van dit vaarseizoen voelde ik dat de achteruit anders deed dan gewoonlijk. Het klikje was niet meer te voelen en het  duurde wat langer voordat de boot achteruit ging varen. Tijd om eens, met behulp van de aanwijzingen op onze RMC-site, binnen in de koppeling te kijken. De zes moeren van de deksel kunnen bij mijn motor alleen maar met een 12 -kantige dopsleutel van 10 mm. losgemaakt worden. (Foto 1). De deksel laat gemakkelijk los. Voorzichtig optillen en de zuiger (piston, nr. 82 uit de onderdelenlijst) komt tevoorschijn.  Van een van de levers is een stukje afgebroken, de andere vertoont scheuren op precies dezelfde plek als bij  het afgebroken stuk. De  19 mm. moer moet worden uitgedraaid, anders kan de zuiger met de levers er niet uit.  Levers vervangen en dan het moeilijkste onderdeel: het opvissen van de brokstukjes. Na drie kwartier vissen met een flexibele magneet (met buigveer) gaf ik het op. De eigenaar van de Maybe stuurde me een andere soort magneet met een buigbare arm van aluminium. (Foto 2). Na vijf pogingen viste ik inderdaad de brokstukken op.

De beste plek om te vissen  is aan bakboordzijde naast de remvoering. Bij de montage moet de inkeping - die in de levers boven het asje zit – tegen het asje aan komen, dat in het koppelingshuis vast zit. (Foto 3, aan de linkerzijde). Het asje tussen de levers komt voor de linkse verdikking die op de remband (reverse band) zit. Op de foto zijn de twee verdikkingen duidelijk te zien. Bij het vissen komt nog een onderdeeltje naar boven: een rond pennetje van 15 mm.  De firma Bakker in IJlst denkt dat dit uit een lager of tandwiel komt.

Ik hoor ook dat de onderdelen van de Paragon niet meer geleverd worden. De firma heeft zelf levers laten snijden. Ze maken ook andere onderdelen van de koppeling, o.a. remvoeringen en zuigers. De koppeling is zit al meer dan 35 jaar in de boot, de remband toont slijtage, waar komt dat pennetje vandaan? Kortom: deze winter laat ik de Paragon bij Bakker reviseren.

Levering onderdelen Paragon-keerkoppeling
In het merendeel van de Roggers en Banjers is een Paragon keerkoppeling geďnstalleerd. De laatste tijd ontstond er wat onduidelijkheid over de levering van onderdelen.
Onderzoek heeft opgeleverd dat de firma Drinkwaard in Dordrecht kant-en-klare ruil-keerkoppelingen op de plank heeft liggen. Verder kunnen importeur Kemper en Van Twist uit Dordrecht en een aantal dealers in Nederland nog steeds vrijwel alle onderdelen leveren.

De eigenaar van een motortjalk met twee Paragon-keerkoppelingen uit 1959 aan boord informeerde bij de RMC naar een adres in de USA. Via een Amerikaans Rogger-lid werd het volgende adres achterhaald: http://federalmarinetransmissions.com/98001.html met e-mail adres federalmarine@att.net .
Begin december 2009 liet hij de RMC het volgende weten:

"Vandaag de door mij bestelde onderdelen ontvangen van Federal Marine Transmissions. Daar ik niet over de juiste onderdelennummers beschikte, heeft men alsnog de juiste gegevens van mijn Paragons uit 1959 kunnen achterhalen. Omdat de dollar laag staat, valt de prijs mee. Je betaalt in Nederland nog 19% BTW en ongeveer 2% invoerrechten. De transportkosten voor twee pakketten van 50x50x8 cm kosten 105 dollar. Twee maanden na de bestelling en het uitzoeken van de juiste gegevens, werden de onderdelen in Nederland afgeleverd. Ik kan alleen maar zeggen dat ik erg blij ben met de service die men geeft. Het is best te doen om rechtstreeks bij dit bedrijf de onderdelen te bestellen."
Waarvan acte.

Kijk voor meer informatie in o.a. Archief en Logbrieven.